اقتصادی

عدم رعایت نکات فنی و تغییر آب و هوا، دلیل ریزش کوه در جاده هراز

رئیس مرکز تحقیقات زمین شناسی و معدنی شرق خزر با اشاره به ریزش کوه در جاده هراز گفت: این ریزش به دلیل رعایت نکردن نکات فنی معدن و تغییر اقلیم و گرم شدن هوا بود.

حسین رنجبر در گفت وگو با رویداد برتر وی با اشاره به ریزش کوهی در جاده هراز افزود: این ریزش در شهرستان آمل در 40 کیلومتری جاده هراز رخ داد و از آنجایی که به دلیل عید سعید فطر در این منطقه استخراج معدن متوقف شد، این ریزش همراه نبود. با فداکاری انسان.»

وی بیان کرد: از نظر زمین شناسی در حاشیه جنوبی این منطقه یک آنتی کلینیک وجود دارد، از طرفی در این مکان واحدهای زمین شناسی سازند شمشک است که درزها و ترک های زیادی از ویژگی های آن می باشد.

رنجبر با اشاره به اینکه مصالح این سازند بیشتر «لوح» و «ماسه سنگ» است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این به دلیل فرسایش شدید در این منطقه، زمین شناسی این منطقه و همچنین شیب لایه و مورفولوژی ضعیف است. منطقه جهت.

رئیس مرکز تحقیقات زمین شناسی و معدن شرق خزر گفت: زمانی که ماسه ها را از گوشه خارج می کنیم و از طرفی شیب رمپ و راه های دسترسی به معدن به درستی رصد نمی شود، فشار باربری را افزایش می دهد. به همین دلیل سقوط کرد.

رنجبر با تاکید بر اینکه این ریزش ریزش کوچکی بود، ادامه داد: این ریزش ریزش کوچکی در جاده هراز بوده و میزان رسوبات کم بوده و میزان رسوبات نه تنها به معدن و جاده آسیب وارد نکرده بلکه به گرد و غبار و مقدار ریز آسیب وارد کرده است. گرد و غبار بزرگ بود و این معدن که در کنار جاده اصلی قرار داشت در پاییز امسال توجه عموم را به خود جلب کرد.

به گفته وی، این ریزش ها همیشه در استان مازندران رخ داده است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات زمین شناسی و معدنی شرق خزر، یکی دیگر از دلایل رکود، تغییرات سریع آب و هوا است.

رنجبر به ایرادات موجود در این منطقه اشاره کرد و گفت: ایرادات اصلی و فرعی زیادی در منطقه وجود دارد و این معایب باعث ایجاد درز و شکاف در لایه های سنگی می شود و این مشکل بی تاثیر نیست بلکه دلیل اصلی ریزش امسال است.

وی تاکید کرد: این اتفاقات تا زمانی رخ می دهد که ما جنبه های فنی استخراج معدن را رعایت نکنیم و معادن را از بالا بکشیم و به گوشه برسیم.

رنجبر یادآور شد که برداشت این معدن از گوشه و کنار شروع شد.

به گزارش رویداد برتر، ریزش کوه ۱۴ فروردین ماه در حدود ۴۰ کیلومتری جاده هراز نرسیده به جاده بلده و مستقیماً بالای یک واحد تولیدی معدن رخ داد و باعث گرد و غبار زیادی در منطقه و برخی ماموران شد. اعلام کرد. این به دلیل انفجارها و استخراج معادن بود، اما محققان دستکاری انسان در طبیعت و بی توجهی به استخراج معادن در مناطقی با سازندهای شنی را مقصر دانستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا