اقتصادی

ورود پروبیوتیک‌های تجاری بومی به صنایع لبنی از طریق هم‌سرمایه‌گذاری ۳ جزئی

این محصول مفید می تواند توسط یک شرکت دانش بنیان با تامین سرمایه مورد نیاز برای تولید صنعتی پروبیوتیک های تجاری مبتنی بر سویه های باکتریایی بومی و در درجه اول محصولات لبنی از طریق سرمایه گذاری مشارکتی سه جزئی وارد صنعت لبنیات کشور شود. از صندوق نوآوری و رفاه.

به گزارش رویداد برتربرای تولید محصولات مفید از پروبیوتیک های تجاری مبتنی بر سویه های باکتریایی بومی استفاده می شود و ظرفیت برنامه ریزی شده پروژه تولید 50000 واحد در سال است. این محصول با سرمایه گذاری 5.9 میلیارد تومان محقق شد که 4.4 میلیارد آن توسط صندوق نوآوری و رفاه، 800 میلیون تومان توسط یک شتاب دهنده و 700 میلیون دیگر توسط صندوق پژوهش و فناوری ثامن تامین شد.

غذای سالم غذایی است که علاوه بر خواص غذایی، دارای خواصی باشد که سلامت مصرف کننده را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، از ارزش غذایی فراتر می رود و به ارزش دارویی می رسد. یکی از مفیدترین غذاها محصولات پروبیوتیک با سویه های پروبیوتیک است.

در ایران اکثر صنایع داروسازی از باکتری های پروبیوتیک برای ساخت محصول استفاده می کنند و کمتر شرکتی در صنایع غذایی به دلیل نیازهای خاص وارد این صنعت شده است. بر این اساس، بخش عمده ای از بازار فعلی کشور وارداتی است و در صورت دستیابی به ظرفیت تعیین شده، تنها ۹ درصد نیاز محصولات غذایی کشور را تامین می کند.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که مصرف صحیح آنها سلامت مصرف کنندگان را ارتقا می دهد. باکتری های پروبیوتیک این شرکت لاکتوباسیلوس فرمنتوم، لاکتوباسیلوس برویس و لاکتوباسیلوس رامنوسوس هستند که از آنها لبنیات پروبیوتیک ساخته می شود.

آرین عقیلی یکی از مدیران شتابدهنده که علاوه بر همراهی تیم مدیریتی در این سرمایه گذاری نیز نقش داشته است در گفت و گو با رویداد برتر. وی درباره این محصول توضیح داد: تولیدکنندگان پروبیوتیک دیگری نیز در کشور وجود دارند که سعی کردیم کمبود لبنیات قلیایی که پروبیوتیک نبودند مانند دوغ جبران کنیم. یکی از چالش هایی که در آزمایشگاه با آن مواجه بودیم بقای باکتری ها و شمارش باکتری ها بود که با وجود دانش فنی بالای مجموعه به آن دست یافتیم.

مدیرعامل شتابدهنده دریافت که این سویه های بومی از مزیت رقابتی نسبت به نمونه های وارداتی در کاهش قیمت برخوردارند و گفت: بسیاری از لبنیات سویه های پروبیوتیک خود را وارد می کنند که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده این محصولات در تولید نمونه می شود. ما با یک پلت فرم و رسانه کاملاً بومی ساخته شده ایم که به طور موثر بر هزینه و کارایی بیشتر این محصولات تأثیر می گذارد.

عقیلی خاطرنشان کرد: خط تولید این محصول در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران راه اندازی می شود و یکی از مزیت های حضور آن دسترسی ارزان تری به تجهیزات آزمایشگاهی است.

وی گفت: شتابدهنده تاکنون دو طرح از 12 پروژه را تجاری سازی کرده است و قصد دارد وارد حوزه پروبیوتیک در محصولات شکلاتی شود زیرا این شرکت دارای تخصص فنی و در حال مذاکره با تولیدکنندگان بزرگ است و شکلات در داخل کشور است.

سرمایه گذاری مشترک در طرح تولید صنعتی پروبیوتیک های تجاری

حمیدرضا فرهادی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ثامن، دیگر «سرمایه گذار» در طرح تجاری سازی پروبیوتیک های تجاری درباره بازار محصول به رویداد برتر گفت: بر این اساس نمی توان بازار چنین طرح هایی را بررسی و ارزیابی کرد. ; اما یک تیم تجاری خوب مانند این شتاب دهنده در کنار طرح است. علاوه بر این، یکی از بزرگترین سهامداران صندوق ثامن، آستان قدس رضوی است که بازار بزرگی در بازار لبنیات دارد. بنابراین ما یکی از بزرگترین بازارهای مصرف پروبیوتیک ها را داریم و ماکارونی پروبیوتیک نیز می تواند وارد زنجیره تامین هلدینگ سلامت آستان قدس رضوی شود.

وی همچنین درباره میزان سرمایه گذاری و سهم در این پروژه تصریح کرد: این پروژه به سرمایه ای معادل 5.9 میلیارد تومان نیاز داشت که 800 میلیون تومان آن در سه بخش سرمایه گذاری مشترک که این شتاب دهنده و 700 میلیون تومان در پروژه پژوهشی و فناوری ثامن است. . مابقی را صندوق نوآوری و رفاه و 35 درصد از سهم پروژه را ما و صندوق نوآوری و رفاه تامین می کند.

فرهادی طرح سرمایه‌گذاری مشترک با صندوق نوآوری و رفاه را راهکاری برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر و گسترده‌تر در صندوق‌های پژوهش و فناوری دانست و گفت: اگر منابع اهرمی برای صندوق نوآوری وجود نداشت، ممکن بود در سال 1391 این سرمایه را خرج می‌کردیم. مرحله اولیه چندین پروژه کوچکتر؛ «اما هر چه بیشتر در پروژه هایی سرمایه گذاری کنیم که نزدیک به مرحله تجاری هستند، ریسک سرمایه گذاری کمتر و سرمایه بیشتری نیاز دارند.

وی تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر ارزیابی پروژه، از کارشناسان فنی نیز استفاده می کند که می توانند پروژه را به خوبی ارزیابی کنند و با تایید صندوق نوآوری و شکوفایی، اطمینان ما نسبت به ارزیابی های فنی پروژه افزایش می یابد. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا