خارجی

چرا ایالات متحده بودجه سازمان بهداشت جهانی را کاهش داد؟ / موج اعتراضات بین المللی نسبت به اقدام غیرمسئولانه ترامپ

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده از 640،000 فراتر رفته است ، در حالی که بیش از 28.400 نفر بر اثر ویروس جان خود را از دست داده اند. شیوع کرونا در ایالات متحده به حدی است که با تعداد مبتلایان آلوده به سه کشور دیگر در لیست Quoid-19 از بیماران در سراسر جهان ، یعنی اسپانیا ، ایتالیا و فرانسه برابر است.

در میان ایالت های مختلف ایالات متحده ، نیویورک بیشترین آسیب را از شیوع بیماری کرون داشته است ، بیش از 200000 نفر به این ویروس آلوده اند.

بیشتر بخوانید:

کرونا و کشف مدیریت ضعیف در غرب

اقدام جنجالی ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا پیش از نشست كرونا بیانیه جنجالی صادر كرد و گفت كه قصد دارد بودجه سازمان بهداشت جهانی را به بهانه اینكه موضع “اصلی” چین را اتخاذ كرده است ، كاهش دهد. اظهارات عجیب ترامپ انتقادات گسترده ای را از سوی رهبران سیاسی در سراسر جهان به همراه داشت ، که همه آنها خواستار شروع جنگ علیه ویروس Coronavirus و همبستگی در مقابل بحران اقتصادی شدند.

دونالد ترامپ

رئیس جمهور دونالد ترامپ

رئیس جمهور برای توجیه تصمیم خود مبنی بر كاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی ، ادعا كرد كه این سازمان بین المللی از آغاز اپیدمی كرونا در ووهان بر مواضع مقامات چینی تأمل كرده است و از رویكردی “اشتباه” استفاده كرده است. این امر منجر به انتشار اخبار جعلی علیه کرونا شده است که منجر به کشته شدن هزاران نفر در سراسر جهان شد.

ترامپ ادعا كرد كه سازمان بهداشت جهانی با تأخیر در اعلام هشدار كورونا ، اطلاعات كافی در این زمینه ارائه نداده است و به سیاست مشخصی نیاز است.

پیش از ترامپ ، مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه در بیانیه ای گفته بود كه كاخ سفید قصد ایجاد تغییرات اساسی در سازمان بهداشت جهانی را دارد. این اظهارات پس از آن صورت گرفت كه واشنگتن تهدید كرد كه پس از شیوع كرونا در ایالات متحده ، از تأمین بخشی از بودجه خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) امتناع ورزد.

Pmpyv

وزیر امور خارجه مایک پومپئو

وی افزود: “سازمان بهداشت جهانی در تاریخ فعالیت های خود بسیار خوب عمل کرده است ، اما متأسفانه اقدامات اخیر این سازمان (در زمینه تاج) خوب نبود.

واشنگتن در سال مالی 2019 میلادی 450 میلیون دلار به این سازمان اهدا کرده است ، 10 برابر بیشتر از چین.

وال استریت ژورنال به نقل از یك مقام ارشد آمریكایی اظهار داشت كه قطع سهمیه مالی ایالات متحده بلافاصله در بودجه سازمان بهداشت جهانی اجرا می شود ، به این معنی كه این امر تأثیر سریع در فعالیت های این سازمان خواهد داشت. واشنگتن حدود 20 درصد از بودجه كل سازمان بهداشت جهانی را تأمین می كند و حامی اصلی سازمان بین المللی است ، بنابراین قطع بودجه از ایالات متحده توسط سازمان بهداشت جهانی چالش اصلی فعالیت های این سازمان است.

اعتقادات درونی

الیوت انگل ، رئیس کمیته امور خارجه مجلس گفت: “گرچه روز به روز بحران بدتر می شود ، رئیس جمهور بخشی از کتاب خود را درباره استراتژی سیاسی نشان می دهد ؛ سازمان جهانی بهداشت را مقصر می داند و چین را مقصر می داند.” مخالفان سیاسی را مقصر بدانید ، دولتهای قبلی را مقصر بدانید. همه کارهایی انجام شده است که همه را از مدیریت نادرست دولت خود و بحرانی که جان هزاران آمریکایی را در پی داشته است ، دور نگه داشته است.

جدا شدن سازمان بهداشت جهانی به این معنی است که این سازمان بین المللی برای حمایت از کشورها در سراسر جهان در مبارزه با ویروس کرون به 400 میلیون دلار تا 500 میلیون دلار از منابع خود دسترسی ندارد.

پاتریک لی ، یک دموکرات ارشد ، گفت: “این اقدام دولت ترامپ به معنای قطع عرضه مهمات به متحد در حالی است که دشمن بسیار نزدیک است.”

وی افزود: کاخ سفید می داند که از ابتدا نتوانسته است به طور صحیح با coronavirus برخورد کند و به طور مداوم هشدارها را نادیده گرفته است. دولت ترامپ از پذیرش مسئولیت کشته شدن شهروندان آمریکایی به دلیل کورو ویروس ، سرزنش دیگران و سرزنش آنها خودداری کرده است.

بیل گیتس ، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت ، با انتقاد از تصمیم دولت ترامپ گفت: تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق بودجه آمریکا برای این سازمان به همان اندازه خطرناک بود که به نظر می رسید.

بیل گیتس

بیل گیتس ، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت

وی در حساب توییتر خود نوشت: “فعالیت های سازمان بهداشت جهانی گسترش Covid-19 را کند کرده است و اگر فعالیت های این سازمان متوقف شده باشد ، هیچ سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آن شود .در جهان امروز به سازمان بهداشت جهانی احتیاج داریم. سلامتی بیش از هر زمان دیگری.

محکومیت های بین المللی

انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریكا برای پیوستن به سازمان بهداشت جهانی (WHO) محدود نبوده و مقامات و سازمان های بین المللی آن را محكوم كرده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونیو گوترس تأکید کرده است که اکنون زمان کاهش اعتبار برای فعالیت های سازمان ملل یا هر سازمان بشردوستانه نیست.

آنتونیو گوترس

دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترس

وی اظهار داشت: اکنون زمان وحدت است و جامعه جهانی باید با هم همکاری کرده و در برابر این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن محکم ایستادگی کند.

تودروس آدانوم ، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در سخنرانی در یک کنفرانس خبری ، با ابراز تأسف از تصمیم دولت ترامپ مبنی بر کاهش بودجه صندوق بین المللی پول ، گفت: تصمیم کاخ سفید بر کارکرد سازمان بهداشت جهانی تأثیر می گذارد. سلامتی ، اما به این کار ادامه خواهید داد. سعی خواهد کرد

اذان گفت: “ما پیامدهای تصمیم ایالات متحده را برای كاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی بررسی می كنیم و در تلاش هستیم تا فاصله بودجه ناشی از آن تصمیم را جبران كنیم.” همکاری های بین المللی پایه و اساس همه تلاش ها برای غلبه بر تاور ویروس است. اکنون زمان آن رسیده است که ما برای مبارزه با کورو ویروس با هم همکاری کنیم.

جوزف بورل ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای تصمیم رئیس جمهور آمریكا مبنی بر تعلیق بودجه برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) را محكوم كرد و گفت هیچ دلیلی برای توجیه این تصمیم در زمانی كه سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد بهداشت و درمان سخت تر از همیشه کار می کند. کمک به کنترل گسترش تاج همیشه مهم نیست.

جوزف برول

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزف بورل

وی با تأکید بر لزوم همکاری جامعه جهانی برای مقابله با کرونا ویروس ، افزود: فقط با مشارکت مردم می توانیم بدون مرز مرزهای این بحران را مرتفع کنیم.

اسکات موریسون ، نخست وزیر جدید استرالیا گفت: “سازمان بهداشت جهانی (سازمان جهانی بهداشت) یک سازمان بسیار مهم است که کارهای زیادی را انجام می دهد ، از جمله در اقیانوس آرام ، و ما با آن همکاری خواهیم کرد.”

وزیر خارجه آلمان همچنین هایکو ماس همچنین توئیت کرد که تقویت سازمان ملل و بویژه سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین سرمایه گذاری ها است ، و افزود: سرزنش دیگران کمک نمی کند. ویروس هیچ مرزی نمی داند. برای مقابله با Quaid-19 باید با هم همکاری نزدیک داشته باشیم.

هایکو ماس

وزیر امور خارجه آلمان هایکو ماس

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین در کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که کاهش کمک های ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی بر همه کشورهای جهان تأثیر خواهد گذاشت.

سیبت ندیایی ، سخنگوی دولت فرانسه ، گفت كه فرانسه از تصمیم رئیس جمهور آمریكا مبنی بر تعلیق كمك به سازمان بهداشت جهانی “به شدت ناراحت است”.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که در این شرایط مطرح کردن چالش فعالیت های سیستم های جهانی بی فایده است. اقدام واشنگتن برای قطع حمایت مالی ضربه مهلکی است و کار درستی نیست.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دکمه بازگشت به بالا