سلامت و دانش

انواع کم خونی و درمان‌های تغذیه‌ای آن

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران ، با اشاره به انواع و عوارض کم خونی ؛ وی توضیح داد که چگونه می توان با یک رژیم غذایی سالم جبران و درمان کرد.

دکتر مجید حسن قمی در مصاحبه با رویداد برتر وی گفت: “کم خونی نوعی بیماری است که در آن تعداد گلبول های قرمز خون یا مقدار هموگلوبین در خون کاهش می یابد و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین سلول های خون و بدن قطع می شود.” “دلایل کم خونی می تواند کمبودهای غذایی ، خونریزی مزمن همراه با سوزش معده باشد.” اختلالات ژنتیکی ناشناخته ، بیماری های مزمن یا مسمومیت دارویی.

وی با اشاره به کم خونی تغذیه ای ، گفت: کم خونی تغذیه ای ناشی از دریافت ناکافی مواد مغذی است و مهمترین مواد مغذی در خون سازی که کمبود آن باعث کم خونی می شود ، شامل آهن ، ویتامین B12 و اسید فولیک است.

نارسایی کمبود آهن

وی گفت: “فقر آهن یکی از شایع ترین اختلالات خوردن در کشورهای در حال توسعه است.”

حسن قمی با بیان اینکه میزان آهن مورد نیاز در سن ، جنس و شرایط فیزیولوژیکی متفاوت است ، توضیح داد: زنان باردار به دلیل افزایش حجم خون ، رشد جنین ، جفت و سایر بافت ها و در نتیجه بیش از سایرین به آهن بیشتری نیاز دارند. افراد در معرض کم خونی هستند. در نوزادان ، اگر مادر سالم باشد ، مقدار آهن شیر مادر معمولاً برای 4-6 ماه اول زندگی کافی است ، اما برای نوزادانی که وزن کم دارند ، ذخیره آهن کافی نیست و آهن اضافی باید از 3 ماهگی خوراکی مصرف شود. .

وی ادامه داد: البته بدن می تواند آهن مورد نیاز خود را با مصرف غذاهایی مانند گوشت گاو ، صدف ، اسفناج ، عدس ، سیب زمینی پوست پخته و تخمه آفتابگردان دریافت کند.

دلایل اصلی کمبود آهن

حسن قمی موارد زیر را بعنوان برخی از دلایل اصلی کمبود آهن ذکر کرد:

مصرف ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی نامناسب که آهن کافی از طریق غذا و مواد مغذی مانند برخی رژیم های گیاهی تأمین نمی کند.

جذب ناکافی آهن به دلیل اسهال ، پیری یا کاهش ترشح اسید معده به دلیل برخی اقدامات پزشکی (مانند بای پس و واژن) ، مشکلات گوارشی یا تداخلات دارویی و استفاده از داروهایی مانند کلستیرامین ، سایمتیدین ، ​​پانکراتین ، رینیتیدین و تتراسایکلین.

افزایش آهن مورد نیاز برای افزایش حجم خون در دوران نوزادی ، نوجوانی ، بارداری و شیردهی.

خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی ، اختلالات قاعدگی به دلیل بیماری هایی مانند فیبروم یا تخمدان پلی کیستیک ، بواسیر یا خونریزی مزمن ناشی از بدخیمی و انگلی.

علائم کم خونی فقر آهن

این متخصص تغذیه پوست رنگ پریده ، زبان و غشاهای مخاطی داخل لب و پلک ها ، خستگی زودرس ، سرگیجه و سردرد ، خواب آلودگی و سوزن سوزن شدن دست و پا ، حالت تهوع و در کم خونی شدید ، ناخن ناخن (ناخن ناخن) را توصیف می کند. برخی از علائم ذکر شده

منابع آهن

به گفته این متخصص تغذیه ، کبد ، کله پاچه ، گوشت قرمز ، ماهی ، زرده تخم مرغ ، سبزیجات برگ سبز تیره مانند جعفری ، اسفناج و حبوبات مانند عدس و لوبیا و میوه های خشک (برگ) ، به ویژه آهن غنی از هسته زردآلو و دانه های روغنی.

عواملی که باعث افزایش جذب آهن و منابع غذایی آنها می شوند

اسید اسکوربیک (ویتامین C) در آلو ، خربزه ، ریواس ، انبه ، گلابی ، خربزه ، گل کلم ، سبزیجات ، آب پرتقال ، لیمو شیرین ، ترشی ، سیب و آناناس وجود دارد.

اسید مالیک و اسید تارتاریک در هویج ، سیب زمینی ، چغندر ، کدو تنبل ، گوجه فرنگی ، کلم پیچ و شلغم یافت می شود.

محصولات تخمیر شده مانند سس سویا نیز در این گروه قرار می گیرند.

این متخصص تغذیه توصیه های کلی بدن برای تأمین آهن را ارائه داد:

– از غذاهای غنی از آهن استفاده کنید

– از مواد غذایی حاوی ویتامین C برای جذب بهتر آهن استفاده کنید (مانند پرتقال ، گریپ فروت ، گوجه فرنگی ، کلم ، توت فرنگی ، فلفل سبز ، لیمو ترش)

در رژیم هفتگی خود انواع گوشت قرمز ، مرغ مانند مرغ ، بوقلمون و ماهی را بخورید.

از خوردن چای یا قهوه در طول غذا یا بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید.

اگر مشکلات گوارشی و یبوست دارید با یک متخصص مشورت کنید.

– اصلاح عادات غذایی نامناسب (به عنوان مثال مصرف محصولات غیر غذایی مانند خاک ، یخ) که خود علائم کم خونی فقر آهن هستند.

برای جلوگیری یا اصلاح به موقع کم خونی با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.

از مغزهایی مانند توت خشک ، برگ آلو ، انجیر خشک و کشمش استفاده کنید که منابع خوبی برای آهن هستند.

استفاده از دانه های جوانه زده (مانند ماش و جوانه گندم)

کم خونی یا کم خونی مگالوبلاستیک یا کمبود ویتامین B-12

دکتر حسن قمی کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B-12 را نوع دیگری از کم خونی دانست و ادامه داد: این کم خونی در بیش از 95٪ موارد به دلیل کمبود اسیدفولیک ، ویتامین B-12 یا هر دو رخ می دهد. دلایل عمده مگالوبلاستوز اختلالات مادرزادی در سنتز ماده ژنتیکی ، اختلالات در سنتز ماده ژنتیکی و مگالوبلاستوز وابسته به دارو است.

به گفته وی ، کم خونی مگالوبلاستیک متداول ترین نوع کم خونی ماکروسیت (بزرگ شدن و شکل غیرطبیعی گلبول های قرمز خون) است ، به این معنی که مقدار هموگلوبین در گلبول های قرمز خون کم است. هموگلوبین یک پروتئین حاوی آهن است که اکسیژن را به نقاط مختلف بدن می رساند. کمبود ویتامین B12 یا فولات اغلب باعث کم خونی ماکروسیت می شود ، به همین دلیل است که گاهی از آن به عنوان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین یاد می شود.

وی گفت: “اگر گلبول های قرمز بیش از حد بزرگ شوند ، کوچکتر از حد ضروری هستند و هموگلوبین کمتری نیز دارند.” این بدان معنی است که خون به اندازه کافی از نظر اکسیژن غنی نیست و سطح اکسیژن پایین می تواند علائم و مشکلاتی را ایجاد کند. لازم به ذکر است که کمبود فولات البته مشکلات عصبی ایجاد نمی کند اما کمبود ویتامین B12 نیز عوارض عصبی ایجاد می کند زیرا این ویتامین ها به عملکرد مناسب بدن در بدن کمک می کنند.

به گفته متخصص تغذیه ، چنین کم خونی می تواند ناشی از اختلالات مادرزادی متابولیسم (سیستم جذب و جذب مجدد) ، فولات (اسید فولیک) و ویتامین B12 باشد. وی گفت: “این ویتامین همچنین دارای سه ویتامین ، اسید اسکوربیک (ویتامین C) است.” E (توکوفرول) و B1 (تیامین) نیز ممکن است با کم خونی مگالوبلاستیک مرتبط باشند.

وی گفت: “قرصهای مکمل حاوی اسیدفولیک و ویتامین B-12 ممکن است در درمان چنین کم خونی مثر باشند.” “اسید فولیک همچنین می تواند از غلات ، مرکبات و آب میوه ها ، سبوس گندم و سایر غلات و سبزیجات برگ دار مصرف شود.” و او به رنگ سبز تیره ، گوشت سفید ، صدف و جگر درآمد.

وی با بیان اینکه اگر ویتامین B-12 کافی دریافت نکنید می تواند باعث بی حسی ، بی حسی ، مشکلات راه رفتن ، از دست دادن حافظه و مشکلات بینایی در دست ها و پاها شود ، تصریح کرد: هنگام انتخاب نوع درمان باید توجه ویژه ای به پاتوژن بیماری داشت. با این حال ، دریافت ویتامین B-12 ضروری است.

کم خونی جامع

این متخصص تغذیه نتیجه گرفت که کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B-12 نوع دیگری از کم خونی است و علت کم خونی مضر یک واکنش خود ایمنی (واکنش سیستم دفاعی بدن در برابر سلول های خود) در برابر سلول های دیواره معده است.

سلولهای دیواره معده در ترشح به اصطلاح عامل داخلی نقش دارند ، که برای جذب ویتامین B12 از غذا ضروری است. بنابراین ، تخریب سلولهای دیواره معده منجر به کمبود فاکتور درون زا و در نتیجه جذب کم ویتامین B12 می شود ، که گاهی اوقات در بیمارانی که تحت عمل جراحی غلاف معده قرار گرفته اند اتفاق می افتد ، زیرا برداشتن مقدار زیادی از معده می تواند منجر به فاکتور درون زا و اسید معده شود. دو نفر در جذب آهن آسیب دیده نقش دارند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا