هنر و فرهنگ

چرا دستخط افراد متفاوت است؟

یک خوشنویس استدلال می کند که دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود جوانان تمایلی به شغل نداشته باشند: به عنوان مثال، یکی از دلایلی که ما برای جوانان فرهنگ سازی نمی کنیم، پیروی از فرهنگ غربی است. گروه توجیهی برنامه جداگانه ای برای حمایت از ارشد و اساتید خوشنویسی ندارد.»

سیدعلی رییسی هنرمند خوشنویس با سابقه برپایی نمایشگاه های انفرادی و انتشار کتاب در زمینه خوشنویسی است.

او که بنیانگذار سبک امضا درمانی نیز هست به رویداد برتر گفت: درمان با دست خط با دو چیز سروکار دارد. این روش از یک سو به دنبال بهبود و زیباسازی خط طبیعی انسان از طریق آموزش و از سوی دیگر ایجاد حالت شفابخش برای روح دانش آموز است.

وی گفت: نوع خط هر فرد به سیستم عصبی و ویژگی های روانی، سن، فرهنگ و شغل بستگی دارد. این چیزی است که دستخط افراد را متفاوت می کند و هرکسی دستخط منحصر به فرد خود را دارد. – بنابراین می توان دست خط را یک زبان دانست.

رئیسی افزود: «واقعاً هیچ دو دست خطی وجود ندارد که دقیقاً مشابه اثر انگشت باشد و هرکسی دستخط منحصر به فرد خود را دارد. در این سبک در واقع بخشی از روانشناسی را به کار می برند که با روش خوشنویسی و تدریس همخوانی دارد; “گرافوسکوپی که خصوصیات کلی و ویژگی ها و کیفیت نوشتار را مطالعه می کند و گرافومتری که اندازه نسبی حروف را تجزیه و تحلیل می کند.”

این خوشنویس درباره نتیجه این سبک گفت: با به کارگیری این سبک، دست خط انسان ساختار هنری درستی پیدا می کند و استوار می ماند. یک راه درمانی نیز برای افراد دارای این سبک وجود دارد که به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. یکی دیگر از نتایج استفاده از این سبک صرفه جویی در زمان و هزینه است که در نهایت به نفع دانش آموز است.

رییسی در پاسخ به این سوال که چرا خوشنویسی در بین جوانان بدشانس است، گفت: سوال شما جنبه های مختلفی دارد. “فقدان تخصص و توصیه های ناکافی طراحان برنامه درسی دبیرستان و ویراستاران کتاب های هنر دانش آموزی از سوی متخصصان، تنها یکی از دلایلی است که این هنر در بین دانش آموزان جوان تاسف بار است.”

وی افزود: صدا و سیما برای جوانان فرهنگ سازی نمی کند و فرهنگ غربی را ادامه نمی دهد، وزارت ارشاد برنامه ای برای حمایت از سالمندان و معلمان خوشنویسی ندارد و فرهنگ نامطلوب خانواده ها در قدردانی از این هنر دلیل دیگری است. . موفقیت این هنر قطعی شده است که در نتیجه هنرمند جوان آینده این عرصه را نمی بیند و حتی از آن استقبال نمی کند. باور کن گاهی به خودم می گویم ای کاش خوشنویس نبودم!

رییسی آینده خوشنویسی را پیش بینی کرد: «آینده خوشنویسی به تغییر اساسی همه آنچه گفته شد و خط برآمده از باندبازی و سیاست بستگی دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا