ورزش

محرومیت یعنی پاک کردن صورت مساله/ این مشکلات ربطی به تهران و تبریز ندارد

پدر مددکار اجتماعی ایران با رویداد برتر گفت و گو کرد

محرومیت یعنی روشن شدن موضوع/ این مشکلات ربطی به تهران و تبریز ندارد

یک جامعه شناس و کارشناس معتقد است باید موضوع را بررسی کرد و علت ابراز احساسات خود را با پرتاب سنگ در ورزشگاه مشخص کرد.

مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی و اجتماعی مددکاری ایران در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری رویداد برتر، درباره علت وقوع این حادثه در تبریز گفت: این اتفاق در تبریز رخ داده است. بررسی کنید که یک هوادار هنگام ورود به ورزشگاه چقدر هیجان زده و مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. در نهایت اتفاقی می افتد که باعث می شود منفجر شوید. مسئله سنگسار را نباید ساده انگاشت. شخصاً، اگر آرام باشید، اگر با پرخاشگری مواجه شوید، مطمئناً با صدر مقابله خواهید کرد، اما اگر مشکلات زیادی در سرتان وجود داشته باشد، حتی همینطور که هستید، پرخاشگر خواهید بود.

وی در ادامه تحلیل موضوع و ورود مردم به ورزشگاه گفت: افرادی که وارد ورزشگاه می شوند کارهای مختلفی انجام می دهند. برخی بیکار هستند و امنیت شغلی ندارند. درآمدشان هم کم است. زیرا ممکن است در خیابان بین دو ماشین دعوا و دعوا پیش بیاید اما در عرض چند دقیقه ذهن یکی از طرفین مشکل را حل می کند و با تشخیص گناه از طرف مقابل عذرخواهی می کند. در استادیوم هم همینطور است. هواداران به دلیل مشکلاتی که احساس می کنند می توانند در آستانه انفجار بایستند و به سمت خود سنگ پرتاب کنند. چند سال پیش شخصی را نزد من آوردند که سر بچه را به دیوار کوبید. گفت هیچکس درد مرا نمی فهمد. بچه من شیر خشک نداشت من گوشه خیابان برای یک کارگر ایستادم، اما او حتی ماشین سواری نکرد و تصمیم گرفتم بچه هایش را تکان دهم تا آرام شوند. نمی دانم چه اتفاقی افتاد که سر بچه به دیوار برخورد کرد و به آنها گفت اگر اصلاً چیزی متوجه نشدم بچه را کشتم. نکته این است که ما اغلب متوجه کاری که انجام می دهیم نیستیم. همه از روی هیجان یک مدل را پیاده می کنند و متأسفانه اینگونه به استادیوم می ریزد.

آیا فقط بینندگان تبریزی بداخلاق هستند؟ اقلیما توضیح داد: ربطی به تهران و تبریز نداره. چرا آمار طلاق افزایش یافته است؟ مشکلات پیش می آید و پدر فرار می کند. فشار خرید شیر، فشار مالی و خیلی چیزهای دیگر باعث این مشکل شده است. همین افراد را در ورزشگاه می بینید. با همین مشکلات هیچکس درد حرفه این شخص را نشنیده است. مغز انسان آنقدر مشکلات را در خود دارد که ظرف صبر سرریز می شود و باعث درد در قسمت های دیگر می شود. سپس پزشک شما را معاینه می کند و به شما می گوید که درد شما عصبی است. فشار مشکلات است که انسان را به سمت چنین مشکلاتی سوق می دهد. مرد منفجر می شود و بقیه دنبال می کنند.

photo_2022-05-19-19_22-41-57

وی درباره راه حل این مشکل افزود: نداشتن چکش ساده ترین چیزی است که ما آن را شفاف سازی می نامیم. ما باید علت را بفهمیم و آن را برطرف کنیم، اما این اتفاق نمی افتد و ما در حال روشن کردن مشکل هستیم. هیچ کس نمی خواهد علت اصلی را برطرف کند. اگر این اتفاق نیفتد، او را به زندان می فرستیم و می گوییم اگر کاری انجام ندادیم، کار تمام شده است. بچه های کار رو دیدی؟ آنها باید به خانه خود بروند و بفهمند که چرا یک کودک باید بیرون کار کند. اصل ماجرا این است که اصل ماجرا اصلا بررسی نمی شود. رئیس پلیس تهران چند ماه پیش گفته بود که نیمی از سارقانی که اخیراً دستگیر شده اند برای اولین بار اتفاق افتاده اند و اصلاً دزد نیستند. این واکنش با افزایش فشار نیز قابل مشاهده است. مشکل از بین بردن فشار هیجان است. اگر این احساسات تحت کنترل باشند و مردم بتوانند صدای خود را به گوش دیگران برسانند، همه چیز از بین نخواهد رفت.

آیا بداخلاقی زیاد شده است؟ پدر مددکاری اجتماعی ایران می گوید: البته این مشکل پشتیبانی می شود و نه یک شبه، اما قبول دارم که رشد کرده است. در جریان اخبار دوران کرونا شنیدم که سازمانی کارمندان خود را کم کرده است بیکاران چه کار کنند؟ استاد دانشگاهی که مشکل دارد، سکندری می خورد و برای شاگردش نمره 12 می گیرد. وقتی دانش آموز نابود می شود آنها را نمی بیند. درآمد یک پلیس چقدر است؟ فشار بر او مسلط است و باعث درگیری و نزاع می شود. یعنی وقتی می خواهیم بفهمیم چرا مردم درگیر می شوند باید بگوییم این طبیعی است. مقامات می گویند دستگیری آن بسیار آسان است، اما آنها در حال تحقیق نیستند که چرا وضعیت به اینجا رسیده است. نوزاد مانند کاغذ سفید به دنیا می آید. او در یک خانواده بزرگ می شود و به جامعه می پیوندد. ما داریم این بچه رو درست می کنیم اگر آن بچه انسان شود، من این کار را با شرایط اجتماعی انجام دادم. اگر یک نفر در ورزشگاه فریاد بزند، شرایط جامعه مقصر است. به سمت بازیکن سنگ پرتاب نکنید. به کسی که باعث این جراحت شده است. به کارفرما. به رئیس. به همه کسانی که با او بدرفتاری کردند.

انتهای پیام//

دکمه بازگشت به بالا