خبرهای کلی

عید، یعنی تصمیم به شاد زیستن

ضمن تبریک به شما در این تعطیلات بزرگ ، که یک جشن بازگشت است ، اعضای خانواده و همکاران عزیز ، ای کاش تحسین شما توسط پرتال واحد (اینشاء …) پذیرفته شده است. من از این فرصت به عنوان بهانه استفاده می کنم. بگذارید به خودم یادآوری کنم که خوشبختی ، شادی و مهربانی باید در دنیای زندگی ما جایگاه ویژه ای داشته باشد.

زیرا خوشبختی ، شادی و خوشبختی یکی از نیازهای معنوی و طبیعی افراد است که در بسیاری از جنبه های انسان نقش موثری دارد. دین مبین اسلام که تمام نیازهای روحی و جسمی مردم را در نظر گرفته بود نیز این مسئله را در نظر گرفت.

وجود آیات زیادی در قرآن کریم ، سخنان پیامبر اکرم (ص) و جنگ و روایاتی که توسط ائمه معصومین (علیهم السلام) نقل شده است نشانگر اهمیت سعادت در اسلام است. از اهمیت اشتیاق و شادی و جایگاه آن در آموزه های دینی ، کافی است که بگوییم مفهوم سعادت به کلام مختلف 25 بار در قرآن کریم ظاهر شده است.

شکی نیست که در جامعه ای که افراد شادتر و خوشبخت تر هستند ، آنها یکدیگر را بهتر دوست دارند ، مؤلفه های خوشبختی در سبک زندگی آنها در چارچوب فرهنگ آن جامعه به وضوح قابل مشاهده است.یکی از پیام های تعطیلات مختلف از جمله عید. فیت گفت: “تصمیم این است که اگر با خوشحالی زندگی کنیم.”
به قول مولانا ، “من عهد و پیمانی با خوشبختی دارم ، که خوشبختی من است.” جشن های مختلف ما در عید سعید فطر شامل سلام و احوال پرسی به یکدیگر ، بحث در مورد بزرگان خانواده و تقویت روابط خانوادگی ، دیدار با اندوه مردم (به اصطلاح جدید) است. آنها وقت دارند) ، به طور غریزی به افراد نیازمند کمک می کنیم ، خدا را شکر ، پوشیدن لباس تمیز ، پخش آب نبات ، تقاضای خیر برای دیگران و غیره. سنگ بنای عملکردهای اجتماعی عید این است که همه آنها خوشحال هستند. .

فراموش نکنیم که خوشبختی هم یک حق و هم یک نیاز اساسی انسان است. ما باید بپذیریم که یکی از نیازهای امروز ایجاد فرصتهایی برای خوشبختی و نشاط است ، همانطور که در دنیای امروز ، سبک زندگی فشار روانی افراد را افزایش داده و نیاز به خوشبختی را بیش از پیش احساس می کند. در گذشته ، اجداد ما بارها و بارها ارتقاء سلامت روان را جشن گرفته اند تا بتوانند خوشبختی خود و دیگران را به ارمغان بیاورند ، زیرا همانطور که حکیم فردوسی گفت ، آنها می دانستند که:“وقتی شادی کاهش می یابد ، روان نیز همینطور است.

بی دلیل نیست که امام علی (ع) در این باره می فرماید: «خوشبختی روح را گسترش می دهد ، شادی و طراوت را به ارمغان می آورد. البته ، من قبول دارم که اندازه گیری باید به این صورت انجام شود.

بیایید با وجود مشکلات و نگرانی های موجود (که هیچ کس آن را انکار نمی کند و واقعیتی که با آن روبرو هستیم) از این عید به عنوان یک بهانه استفاده کنیم و با تکیه بر یک خدای مهربان تصمیم بگیریم شادی را نهادینه کنیم و سعی کنیم در زندگی شخصی و اجتماعی ما شادتر شویم ، مهارتهای خود را کسب کنیم. . به گفته مولوی ، “درست فکر کنید (گاج مبین) ، خوب / خوب ، این فکر پرتوی این گوهر است”. ما در این راه کارهای خوبی خواهیم کرد.

به قول حافظ شیراز ، “راه عشق وجود دارد که هیچ طرفی ندارد / چاره ای جز مرگ وجود ندارد / به هر حال ، قلب او خوشبخت است که عشق می بخشد. / کردار نیک نیازی به عتیقهارا ندارد.” با انگیزه عشق و شادی ارتش. هرچه باشد: صبور ، شاد و مرفه ، مهربان باشید (زیرا فکر می کنم “انسان عشق را پرورش می دهد” ، راضی از موفقیت دیگران ، مسئول تعهدات ، متواضع و فروتن بودن ، منظم در همه چیز ، ساده و فروتن ، صادق ، وفادار ، امیدوار ، تقسیم شادی ها و غیره). .در چنین جامعه ای ، سلامت روانی- اجتماعی بیش از مشکلات اجتماعی نشان می دهد و موضوعی است که عید و جشن هایی مانند عید سعید فطر در جامعه نهادینه می کند.

* رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

دکمه بازگشت به بالا