خبرهای کلی

نزدیک‌شدن به ایران و سوریه؛سعودی به دنبال چیست؟

ژنرال خالد الحمیدان ، شخص نزدیک به محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، در سفر به دمشق با بشار اسد رئیس جمهور ، علی مملک معاون امنیتی رئیس جمهور و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد. این گفتگوها بر روی برقراری روابط بین دمشق و ریاض ، گشودن سفارت عربستان در دمشق و بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب بود ، در حالی که رئیس جمهور سوریه اظهار داشت که کشورش آماده افتتاح سفارت در ریاض است.

گفته می شود فیصل بن فرحان ، وزیر خارجه عربستان سعودی پس از افتتاح رسمی سفارت عربستان پس از ماه مبارک رمضان ، به دمشق سفر می کند. از طرف دیگر ، حدس و گمان هایی وجود دارد که سوریه عدنان محمود ، سفیر سابق سوریه در تهران و وزیر اطلاعات سابق را به عنوان سفیر جدید به ریاض می فرستد.

صرف نظر از اهداف پنهان عربستان سعودی برای نزدیک شدن به ایران و سوریه به عنوان دو کشور با نفوذ ، این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که شکست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتخابات 2020 آمریکا و پیروزی نامزد دموکرات جو بایدن در تغییر دیدگاه سیاسی عربستان سعودی.

بر خلاف دونالد ترامپ ، جو بایدن نظر مطلوبی در مورد سیاست های تهاجمی ولیعهد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ندارد زیرا این دو نفر هزینه های سیاسی زیادی برای ایالات متحده دارند.

پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی و فساد مالی نتانیاهو و همسرش سارا در قلب تیم سیاسی جو بایدن است. جو بایدن معتقد است که محمد بن سلمان با استفاده از چتر دونالد ترامپ فراتر از حجم سیاسی عربستان در منطقه ، در ساختار داخلی کشور نقش داشت و این نقش در نهایت فقط اهداف شخصی دونالد ترامپ را تأمین کرد.

جو بایدن با بازداشت خانگی بیش از 600 شاهزاده سعودی ، از جمله محمد بن نایف ، ولیعهد سابق سعودی ، که ارتباط نزدیکی با دموکرات ها داشت ، مخالفت کرد. بنابراین محمد بن سلمان که احساس می کند جو بایدن در تلاش است محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد انتخاب کند ، در برابر فشارهای آمریکا برای آزادی این شاهزاده بانفوذ سعودی مقاومت می کند و این شکاف بین ریاض و واشنگتن را بیشتر می کند.

بنابراین ، دولت سعودی ، به ویژه محمد بن سلمان ، در تلاش است تا با تکیه بر این ذخیره امن منطقه ای و کاهش تنش با سه کشور مرکزی منطقه ، یعنی ایران ، سوریه و ترکیه ، یک حاشیه امن در منطقه ایجاد کند.

اظهارات اخیر فیصل بن فرحان ، وزیر خارجه عربستان در مورد لزوم پایان جنگ یمن ، اظهارات دوستانه و مثبت محمد بن سلمان در مورد ایران و سفر اخیر رئیس آژانس اطلاعات و امنیت عربستان به دمشق. تجزیه و تحلیل در این زمینه.

اگرچه عربستان سعودی در جریان بحران ده ساله سوریه کاملا مخرب بازی کرد و بیش از 80 میلیارد دلار کمک مالی به گروه های تروریستی کرد ، اما سیاست ثابت سوریه این بوده است که هرگز دوستی کشورهای به اصطلاح عربی را انکار نکند.

سوریه به عنوان یک کشور با نفوذ منطقه ای همچنان در محور مقاومت باقی مانده و تحت هیچ شرایطی فریب انگیزه های ایالات متحده و رژیم عربی را برای جدا شدن از محور مقاومت فریب نخواهد داد ، اما در عین حال عرب را ترک نخواهد کرد دایره.

از سوی دیگر ، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه ، که بدون شک بشار اسد مجدداً پیروز آن خواهد شد ، کشورهای عربی خلیج فارس را بر آن داشت تا به این نتیجه برسند که باید با اسد سوریه به تفاهم مشترک برسند.

ایالات متحده که پس از حمله 10 ساله ما به سوریه نتوانست شطرنج سیاسی خود را تغییر دهد ، نسبت به اوضاع داخلی سوریه بی تفاوت شده و قابل تصور است که نیروهای آمریکایی در آینده از شرق فرات سوریه عقب نشینی کنند. .

بنابراین ، حکومت باسر اسد منوط به این واقعیت تاریخی است که سوریه همیشه طوفان های شدید را در دروازه های دمشق متوقف می کند و این تغییرات سیاسی پایان تدریجی بحران ده ساله در سوریه را نشان می دهد.

310311

دکمه بازگشت به بالا