خارجی

آیا بهاء حریری جای خالی سنی های لبنان را پر خواهد کرد؟

یک مطبوعات عربی به تحلیل تحولات اخیر لبنان از جمله تعلیق فعالیت های سیاسی سعد حریری و اخراج برادرش بهاءالدین حریری پرداخته اند.

وی در تحلیلی در پرتال خبری ایرنا با اشاره به پیام بهاءالله الحریری خطاب به مردم لبنان در تلویزیون نوشت: این پیام واکنش های مختلفی را در داخل لبنان برانگیخته و پرسش هایی را درباره ابعاد و پیامدهای آن ایجاد کرده است. و تحلیلگران سیاسی می گویند که بهاء الحریری می تواند جای خالی اهل سنت لبنان را پر کند.

پیام پیام پیام …………………………….. ….

گفته می شود که بهاءالدین حریری در سال 1966 به دنیا آمد و فرزند ارشد و مادر رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان و همسر اول شهروند عراقی رفیق حریری بود.

پس از ترور رفیق حریری در 14 فوریه 2005 در بیروت، بهاء الدین بخشی از فعالیت های اقتصادی خانواده اش در کشورهای مختلف را بر عهده گرفت.

وی روز جمعه با تاکید بر اینکه “در مسیر حرکت لبنان باید سفر شهید رفیق حریری به پایان برسد”، گفت که به زودی به لبنان بازخواهد گشت.

به ما ول .h تاکید کرد: “ما مدت زیادی است که دور بوده ایم، اما شما همیشه در قلب، ذهن و اعمال ما بوده اید. من در مورد اهمیت این مرحله صحبت نمی کنم زیرا شما هستید. بیشتر از اهمیت آن آگاه است.»

وی افزود نه دین ما، نه اخلاق و نه تربیت ما فرزندان شهید رفیق حریری اجازه نمی دهد که از مسئولیت خود دست برداریم و همه توان و امکانات خود را وقف راه نهضت لبنان خواهیم کرد.

در حالی که بسیاری از اعضای جناح “آینده” در مصاحبه با ارم نیوز از اظهار نظر در مورد ابعاد و پیامدهای پیام خودداری کردند، سرکیس ابوزید، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، گفت که هیچ سیاستمدار لبنانی در حال حاضر فرصت یا فرصتی برای انجام این کار ندارد. حاضر است میراث سیاسی «حریری بزرگ» را در اختیار بگیرد زیرا ظاهر رهبران شرایط و ملاحظات ذهنی و موضوعی خاص خود را دارد و این مستلزم زمان و توانایی های ذاتی و مادی است.

وی می‌گوید: «هیچ شخصیتی در جریان نیست که بتواند این نقش اساسی و مهم را ایفا کند و شخصیت‌های اهل سنت خارج از جریان این توانایی را ندارند، زیرا اکثر این شخصیت‌ها حضور منطقه‌ای و محدود دارند و هیچ‌کدام از آنها حضور ندارند. قادر به ایفای نقش در سطح ملی است.

ابوزید معتقد است که بهاءالله الحریری در گذشته شانس خود را آزموده بود اما چندان مورد تایید قرار نگرفت، اما برعکس برخی احساس کردند که او قصد دارد نقش خود را بدزدد و اختلاف بین دو برادر پایان یافته است. و خود سعد حریری هم تحت تأثیر قرار گرفت.

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: به بهاء الدین حریری برای ساماندهی خطوط و مدیریت سازمان یافته و کارآمد و ارتباط با مردم و محافل سیاسی نیاز به زمان دارد. علاوه بر این، به منابع مالی و منابع ذاتی آن نیاز دارد که نمی توان آنها را دست کم گرفت و تا به امروز ثابت نشده است که از حمایت آشکار و محکم عربی و بین المللی برخوردار باشد.

وی معتقد است عملکرد و واکنش دولت به ابتکار کویت و نیز توافقات و چانه زنی بین ایران و آمریکا و ایران و عربستان سعودی، سرنوشت آن را تعیین می کند.

از سوی دیگر، فیصل عبدالستار، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، می گوید: «در لبنان عجیب است که برخی فکر می کنند خانواده سیاسی حریری باید ادامه یابد و این موضوع افکار عمومی است، آیا لبنانی ها اراده دارند؟

وی در گفت و گو با این پایگاه خبری گفت: معتقدم چنین اظهاراتی برای ایجاد فضا برای مردم رنج دیده لبنان کافی نیست.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: اهل سنت لبنان در هر صورت از شکاف ها و اختلافات زیادی رنج می برند، اما این بدان معنا نیست که غیبت حریری باعث قهقرایی اهل سنت لبنان می شود، زیرا آنها توانایی ها و شایستگی های زیادی دارند و این توانایی ها نباید دست به دست شود. در دست داریم و ما نباید برای خروج لبنان از این بحران از طریق اقدام جمعی با هم متحد شویم.

عبدالسوتر در پاسخ به این سوال که آیا در سطح بین‌المللی از بهاءالله الحریری حمایت می‌کند، گفت: «اطلاعات زیادی در دسترس است که نشان می‌دهد ایالات متحده سازمان‌های به اصطلاح جامعه مدنی را برای حمایت از آن سازمان‌دهی خواهد کرد یا تلاش خواهد کرد به ارث برسد. جایگاه کسانی است که جریان آینده را ترک کرده اند. با این حال، همه این مسائل مربوط به حوزه گمانه زنی است.

وی در پایان تاکید کرد: بدون شک این مرد (بهائی حریری) جاه طلب است و می خواهد بر کسری و حقارتی که 16 سال پس از روی کار آمدن سعد حریری پس از قتل پدرش زندگی کرد، غلبه کند. اکنون به عنوان پسر بزرگ رفیق حریری به دنبال تصاحب قانونی تاج و تخت است. با این حال، مردم لبنان باید بدانند که چنین عنوانی قطعا به نفع آنها نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا