خبرهای کلی

رازهای روزی شکوهمند – رویداد برتر

تنها می توان به دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه اشاره کرد که نموداری از عظمت و کرامت این ماه است و داستان فراق و وداع سید سجدان و آراستن نمازگزاران با ماه خدا را بیان می کند.

با این وجود، تقارن پایان روزهای خوش با عید سعید فطر، عید بزرگ مسلمانان، می تواند مایه تسلی خاطره ها باشد و به فرموده امام عاشقان (ع) بخشی از «حادثه» را جبران کند. . کمبود ماه رمضان؛ صدها سپاس از آمدنش و صد تاسف برای موفقیت!

به نقل از سید بن طاووس در کتاب شریف «اقبال الاعمال» پیامبر خدا (ص) فرمودند: «هنگامی که روز اول شوال فرا می رسد، واعظی فریاد می زند: ای مؤمنان!

مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی با اشاره به این گونه روایات می گوید: «خداوند ماه رمضان را عبادتگاه قرار داده و بندگان خود را به مهمانی فراخوانده تا برای دریافت جایزه و هدیه جمع شوند». معنای واقعی آن چیزی جز این نیست.

«عید زمانی است که خداوند متعال این را برای ثواب و بهره مندی بندگان از نعمت ها برمی گزیند و برای دریافت هدایا و ثواب جمع می شوند و به همگان اعلام می دارند که به سوی او رو آورده و به بندگی خود اقرار کرده و در این ها از خداوند عذرخواهی کن. در مواردی به آنها وعده اطاعت و اعطای بالاتر از خواسته‌هایشان، اما بالاتر از آنچه ذهن انسان تصور می‌کند، داده است.»

او معتقد است: «عظمت این روز به اندازه هر دوره و موقعیتی از ماه مبارک رمضان است، زیرا این روز زمان آشکار شدن میوه، پاداش و معرفت است، اعم از قبول یا رد، رضایت یا خشم، نزدیکی یا دوری و… خوشبختی یا بدبختی.”

عید فطر چنان باشکوه و مبارک است که شب او را کمتر از شب قدر نمی دانستند; امام سجاد (ع) تعليم اين شب را به فرزندان خود بازگو كرد و فرمود: اين شب كمتر از آن شب نيست. از این روست که یأس از فیض الهی مانند شب قدر محرومیت و زیان است و اولیای خدا به سختی آن را مذمت می کنند. پس این شب و روز را نباید از دست داد و نماز را غنیمت دانست.

… اما ضروری ترین نیاز ما در این شب و روز این است که زیباترین راز هستی را بیابیم و بخواهیم که اصل همه خوبی ها آشکار شود.

صحبت با دعای به ظاهر غایب، گفتن راز و کمک خواستن از او یکی از توصیه های اکید به این عید مبارک است. همانطور که خواندن دعای ندبه یک کار خاص انجام داد. صاحب «المراقبت» در این زمینه نوشته های بسیار دلنشین و نشاط آوری دارد که فقط باید از قلم پاک و الهی او خواند.

از وداع امام سجاد (ع) کافی است این قطعه پرشور را متناسب با آن تقدیم کنیم: «خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عید مبارک قرار ده و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است، روزی که بیش از همه مورد آمرزش قرار خواهیم گرفت. گناهانمان را ببخش و بشویید و خداوند گناهانمان را در نهان و آشکار ببخشد…

خداوند! در این روز عید سعید فطر که روز عید و شادی مؤمنان و روز اجتماع مسلمانان است، از همه گناهان ما و همه بدی های ما و تمام نیات بدی که بر آن نقش بسته است. ما به سوی تو روی می آوریم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن هیچ بازگشتی به گناه نیست، و توبه ای که در آن گناه هرگز باز نمی گردد… بارالها! این عید را بر همه مؤمنان مبارک باد و در این روز به ما عطا کن تا با موفقیت به سوئیت بازگردیم و از گناهان خود توبه کنیم.»

دکمه بازگشت به بالا