خارجی

گاردین: خط قرمزهای آمریکا و انگلیس درباره حمله به رفح پوچ هستند

روزنامه انگلیسی از یک بام و دو هوای آمریکا و انگلیس در قبال مخالفتشان با حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح و توخالی بودن مخالفت آنها نوشت.

به گزارش رویداد برتر، روزنامه انگلیسی گاردین تحلیل کرد، واشنگتن و لندن با وجود آنکه تا پیش از این ادعای مخالفت با هر گونه حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح را داشتند اما نشانه‌هایی از بی اعتنایی آنها به این خط قرمزی که خودشان برای این حمله تعیین کردند، بروز داده‌اند.

 «پاتریک وینتور»، دبیر دیپلماتیک روزنامه «گاردین» انگلیس نوشته است، آمریکا و انگلیس با دستور اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به حمله به شهر رفح مخالفت خواهند کرد و هم‌زمان به تدریج خطوط قرمز خودشان درباره عدم حمایت از حمله نظامی صهیونیست‌ها به شهر رفح را زیر پا می‌گذارند.

دبیر روزنامه گاردین در این مطلب نوشت: «این خط قرمز نخستین بار زمانی از سوی آنها مطرح شد که گفتند نمی‌توانند از یک حمله زمینی بزرگ اسرائیل به رفح بدون وجود برنامه معتبری برای محافظت از غیرنظامیان حمایت کنند اما از آن زمان به این سو تعریف آنها از اینکه چه حمله‌ای معادل این حمله بزرگ است متغیرتر شده است.»

«اندرو میچل»، معاون وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه گذشته به قانونگذاران کشورش ادعا کرد: «بریتانیا تنها از یک طرح سازنده برای رفح که از هر نظر مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی باشد حمایت می‌کند.»

به نوشته روزنامه گاردین «به رغم آنکه ۸۰۰ هزار نفر از رفح گریخته‌اند، شامل ۴۰۰ هزار نفر از کسانی که ارتش اسرائیل به آنها برای ترک این شهر هشدار داد، اما با این حال روز سه‌شنبه میچل به کمیته منتخب تجارت پارلمان انگلیس بیان کرد: به نظر می‌رسد عملیات چشمگیر در رفح هنوز شروع نشده است. تعریف او از یک عملیات بزرگ (ظاهرا شامل یک عملیات منجر به فرار دسته‌جمعی این حجم فراوان از مردم نمی‌شود!) از نظر قانونگذاران حزب کارگر در این کمیته قابل قبول نبود. لیام برن، رئیس این کمیته منتخب با اشاره به جابجا شدن ۸۰۰ هزار نفر از مردم از او پرسید: اگر این چشمگیر نیست، پس چه چیزی چشمگیر است؟!»

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز صحبت‌هایی روز چهارشنبه با خبرنگاران مطرح کرد که حاکی از تو خالی بودن خط قرمزهای واشنگتن برای اسرائیل در رابطه با حمله به رفح هستند. او مدعی شد که مقام‌ها و کارشناسان اسرائیلی به او درباره «اصلاحات در برنامه حمله به رفح که در ضمن تحقق اهداف نظامی، آسیب به غیرنظامیان را نیز در نظر می‌گیرد» گزارش کرده‌اند.

به نوشته گاردین، سالیوان مدعی شد: «چیزی که ما تا کنون در ارتباط با عملیات‌های نظامی اسرائیل در آن منطقه دیده‌ایم بیشتر هدفمند و محدود بوده و شامل عملیات‌های نظامی بزرگ در بطن مناطق شهری پرتراکم نبوده است. ما اکنون باید ببینیم که از اینجا به بعد چه اتفاقاتی می‌افتند. ما وضعیت را نظاره کرده و در نظر گرفته و خواهیم دید آیا آنچه که اسرائیل به ما گزارش کرده ادامه می‌یابد یا اتفاقات دیگری خواهند افتاد.»

سالیوان با چشم‌پوشی نسبت به حجم فراوان جنایاتی که صهیونیست‌ها در مدت بیش از هفت ماه عملیات علیه نوار غزه مرتکب شده‌اند ادعا کرد برای تصمیم‌گیری درباره قابل قبول بودن یا نبودن برنامه‌ای برای حمله به رفح «فرمول ریاضی وجود ندارد. چیزی که ما تحت نظر قرار می‌دهیم این است که آیا در نتیجه این عملیات مرگ و ویرانی فراوانی به وجود خواهد آمد یا اینکه یک عملیات متناسب‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.»

دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین تحلیل کرد، این مواضع آمریکا این پیام را می‌دهند که یا توسط اسرائیل از بابت «متناسب‌تر و قابل قبول‌» شدن برنامه حمله به رفح متقاعد شده یا این که در مواجهه با یک عمل انجام شده مبنی بر اینکه حمله صرف نظر از اعتراضات واشنگتن ادامه خواهد یافت، از خط قرمزهایش عدول کرده است.

گاردین تحلیل می‌کند آمریکا و انگلیس ظاهرا از سوی دیگر به سمت سلب مسئولیت از رژیم صهیونیستی به خاطر وارد نشدن کمک‌های بشردوستانه به رفح پیش می‌روند.

پاتریک وینتور نوشته است: «آمریکا و انگلیس حالا دارند می‌گویند دلیل وارد نشدن کمک‌ها به رفح اختلاف بین مصر و اسرائیل است که این مسئولیت را از اسرائیل در حالی که نیروی اشغالگر است، سلب می‌کند.»

انتهای پیام

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا