اقتصادی

تغییر در پروانه انتقال فناوری بی‌سیم ثابت برای برخورداری از باند فرکانسی ۳۵۰۰

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی ، قابلیت حمل و تحرک بر اساس فناوری بی سیم سیمی به مجوز انتقال داده اضافه شده است تا دارندگان مجوز بتوانند از باند فرکانس 3500 استفاده کنند که طی دو سال آینده به عنوان فرکانس نسل پنجم تلفن همراه در دسترس خواهد بود. .

به گزارش رویداد برتر ، اولین مجوزهای ارائه خدمات ارتباطات بی سیم در آخرین روزهای 28 مارس 2008 صادر شد. در بحبوحه اختلافات بر سر ارائه خدمات اینترنت پرسرعت سیمی (ADSL) بین مجوزهای PAP و شرکت مخابرات ایران ، چهار شرکت پس از پیروزی در حراج رسمی مجوز ارائه خدمات داده بی سیم مبتنی بر WiMAX را در سطح ملی یا استانی دریافت کردند.

هنگام صدور مجوزهای WiMAX ، رویکرد تنظیم کنندگان پیشرو در آن زمان استفاده بهینه از باند فرکانس ، ایجاد رقابت ، افزایش سرعت توسعه و ایجاد تحرک در منطقه باند پهن سیم دار بود. رویکردی که با منسوخ شدن فناوری WiMAX و حفظ سرمایه گذاری مجوزها ، در سال 1993 منجر به این واقعیت شد که مجوزها بدون قابلیت حمل به فناوری های سطح بالاتر مانند TD-LTE ارتقا یافته اند.

مجوزهایی که تحت عنوان “انتقال بی سیم داده بی سیم (FWA)” شناخته می شوند و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه هفته گذشته در آستانه انقضای مجوزها در این زمینه “اصول حاکم بر تجدید انتقال داده ها بر اساس فناوری بی سیم” تأیید شده است. آیین نامه ای که پسوند “ثابت” را از مجوزها حذف کرده و شرایط جدیدی را برای ادامه فعالیت مجوزها تعیین می کند.

ارائه دهندگان بی سیم سیمی 1.8 میلیون مشترک دارند

مجوزهای انتقال داده های فناوری بی سیم سیمی (FWA) طی 11 سال گذشته با تغییر فناوری تغییرات زیادی داشته است. در همین راستا ، حسین فلاح جوشقانی ، رئیس مقررات ، به نقل از سازمان تنظیم مقررات رادیویی ، عملکرد مجوزها و تغییرات پیش بینی شده در این آیین نامه را توصیف کرد و گفت: “در حال حاضر چهار اپراتور FWA حدود 1.8 میلیون مشترک دارند هرچند می توان از این سرویس استقبال بهتری کرد. هنگامی که سایر اپراتورهای تلفن همراه هنوز مجاز به ارتقا networks شبکه های خود نیستند ، به استثنای Rytl. به نظر من ، آنها مطابق با نیازها و ظرفیت های موجود در بازار عمل نکرده اند.

وی در پاسخ به این س whyال که چرا دارندگان پروانه نمی توانند آنطور که باید رشد کنند و سهم بیشتری از بازار را بدست آورند ، “ارزیابی نظارتی این نیست که دارندگان پروانه عملکرد ضعیفی دارند. اما آنها می توانستند بهتر عمل کنند. یکی از دلایل این امر شاید عدم سرمایه گذاری لازم در این زمینه باشد. این سرویس به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد و شاید فرصت های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه کافی نبوده است. ایرانسل به عنوان یکی از مجوزهای دارای توانایی سرمایه گذاری بیشتر بر روی توسعه شبکه تلفن همراه تمرکز کرده است و از طرف دیگر به دلیل عدم توسعه سرویس اینترنت ثابت ، سلیقه مردم برای استفاده از اینترنت همراه تغییر کرده است.

در حالی که به نظر می رسد دسترسی سریعتر به اینترنت همراه و تغییر فرهنگ مردم از اینترنت ثابت به تلفن همراه به کمبود خدمات از سوی ارائه دهندگان خدمات FWA کمک کرده است ، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات کاربران را در مورد نقش تمدید مجوز تحت شرایط جدید ترجیح می دهد. وی گفت: “پیش از این ، FWA می توانست به عنوان یک سرویس مکمل برای تلفن همراه شناخته شود ، اما اکنون این یک سرویس اساسی است.” پیش بینی می شود طی سه تا چهار سال آینده این سرویس حداقل 25 درصد از ترافیک شبکه G را تشکیل دهد. بنابراین ظرفیت زیاد است.

نسل پنجم ترکیبی از یک شبکه سیمی و تلفن همراه است

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه مفهوم تلفن همراه نسل پنجم (G) فقط در تلفن همراه کار نمی کند ، افزود: اما قلب آن همگرایی باند پهن ثابت و موبایل (همگرایی ثابت و موبایل) است و FWA نیز بخشی از این همگرایی است که G است در قلب اتفاق می افتد بنابراین ، نسل پنجم شبکه ای است که دارای ویژگی های خاصی است که تاخیر را به حداقل می رساند ، سرعت بیشتری را ارائه می دهد و شبکه های ثابت و تلفن همراه را با هم ترکیب می کند ، و هنگامی که سرعت یک گیگابیت بر ثانیه در شبکه افزایش می یابد ، هسته شبکه تلفن همراه پاسخ نمی دهد و بنابراین داده ها باید در یک شبکه ثابت بارگذاری شوند.

وی خاطرنشان کرد: پروانه داران FWA قبلاً بستری را در این زمینه ایجاد کرده اند و اکنون زمان و زمان آن است که آنها با ارائه خدمات با کیفیت وارد بازار شوند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. البته این فناوری هم LTE سیمی و هم موبایل است. تاکنون ، فناوری TD-LTE از قابلیت حمل پشتیبانی نکرده است ، اما اکنون فقط تلفن هایی که روی باند فرکانس 3500 تنظیم شده اند که از باند G پشتیبانی می کنند ، از قابلیت حمل TD-LTE پشتیبانی می کنند و سرویس تلفن ثابت LTE رقیب اصلی در زمینه تلفن همراه است. دارندگان مجوزهای FWA برای دستیابی به جهش مورد نظر باید فناوری خود را برای تمدید مجوز به G ارتقا دهند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باند فرکانسی این فناوری قبلاً در سرویس خط ثابت TD-LTE اعمال می شد ، اما اکنون در حال تبدیل شدن به باند فرکانسی شبکه تلفن همراه است ، گفت: به طور معمول می توان هسته این شبکه ها را ادغام کرد. در حال حاضر ، سایر ارائه دهندگان FWA غیر از ایرانسل ملزم به ایجاد هسته مشترک (اکتساب) با خرید و اتصال به اپراتورهای تلفن همراه و استفاده از یک بستر مشترک برای کاهش هزینه های مشترک هستند. این دوره ای است که FWA ها در جهان رشد می کنند و در نتیجه ، آنها باید با تغییرات لازم در مجوزهای خود در ایران رشد کنند.

فلاح جوشقانی در پاسخ به اینکه آیا در صورت عدم پیشرفت لازم مطابق مقررات آیین نامه عدم انطباق با مجوزها برخورد شد؟ وی گفت: جریمه نقض تعهدات توسعه در همه مجوزها و مجوزها در نظر گرفته شده است و در مورد مجوزهای FWA که عدم انطباق رخ داده باشد ، با مجوز مطابق با مجوز برخورد شده است. اما این طور نیست که دارندگان پروانه به تعهدات خود عمل نکردند.

حق امتیاز کمتر برای مجوزهای فناوری بی سیم نسبت به تلفن همراه

وی در خصوص جلوگیری از جریمه عدم رعایت قوانین و تأثیر آن در توسعه خدمات گفت: در زمینه مجوزهای داده بی سیم ، حتی در زمان صدور مجوز WiMAX ، تعهد بندر در برنامه تجاری متقاضیان لحاظ نشده است. . در آن زمان هنوز مشخص نبود که فناوری WiMAX چه مدت می تواند در برابر تلفن های همراه دوام بیاورد ، گویی که منسوخ شده است. متعاقباً ، مسئله استقلال فناوری مجوزها به وجود آمد و در مقایسه با مجوز موبایل ، این مجوز با حق امتیاز کمتری برای توسعه بازار صادر شد.

رئیس نهاد نظارتی ادامه داد: هدف ایجاد قابلیت جابجایی در زمینه قابلیت جابجایی ثابت و ایجاد فضای رقابتی در زمینه ADSL بود. با این وجود ، پروانه داران FWA وارد عمل شدند و توانستند سهم بازار را به دست آورند. اما آنها می توانستند از ظرفیت بیشتری در این بازار استفاده کنند. از آنجا که فناوری آنها مانند رادیو موبایل بود ، در مقایسه با ADSL می توانستند سرعت مشترکین را افزایش دهند. فناوری هایی مانند VDSL باید در محدوده ثابت معرفی می شدند ، اما این اتفاق نیفتاده است. بنابراین فرصت خوبی برای من بود تا خدمات با کیفیت مداوم ارائه دهم. مثل اینکه آنها در دو سه سال گذشته جهش خوبی داشته اند.

فلاح جوشقانی درباره تغییرات در زمینه مجوزهای FWA در قطعنامه جدید “اصول حاکم بر تمدید مجوزهای داده بر اساس فناوری بی سیم” توضیح داد: هنگام تمدید مجوزها ، قابلیت حمل و تحرک خدمات به مجوزها به طی دو سال به عنوان فرکانس نسل پنجم تلفن همراه در دسترس خواهد بود – به مجوزهای FWA اجازه می دهد وارد اپراتورهای ثابت و تلفن همراه در مناطق عمده شوند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ، به دلیل امکان تحرک ، به مجوزها دو سال مهلت تعلق می گیرد و باید دو سال پس از تمدید پروانه ، 1.28 درصد از درآمد ناخالص سالیانه خود را به عنوان کمک هزینه ، مشابه اپراتورهای تلفن همراه پرداخت کنند. تغییرات قابل توجهی در این دو حوزه رخ داده است و در نتیجه ، مجوزها مجاز به پرداخت سهمی در خدمات عمده فروشی نیستند ، که به آنها امکان می دهد سهمی از بازار عمده فروشی را بدست آورند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در آیین نامه جدید به جای حق امتیاز در آیین نامه قبلی ، هزینه سهام در نظر گرفته شده است ، گفت: قبلاً هنگام صدور مجوزهای FWA ، مبلغی به عنوان حق امتیاز دریافت می شد. برای تمدید مجوزی که مطابق با رویکرد توسعه خدمات تنظیم نشده باشد یا متناسب با درآمد آنها مجبور به پرداخت یک آیین نامه تقسیم درآمد باشد.

فلاح جوشقانی افزود: ویژگی خوب رویکرد دوم این بود که پول به طور همزمان از بخش ICT خارج نمی شود و توسعه اپراتورها آسیب نمی بیند. علاوه بر این ، اگر تمام پارامترهای مربوط به پهنای باند اختصاص یافته به اپراتورها را در نظر نگیریم ، خود شرکت آنها را در نظر می گیرد. اگر مقدار پهنای باند بسیار بیشتر باشد ، اپراتور درآمد بیشتری دارد ، سهم بیشتری را پرداخت می کند. در حقیقت ، روش تقسیم درآمد ، مقدار باند فرکانس را که یکی از منابع ملی محدود و انفال است ، حفظ می کند.

توسعه فناوری های جدید نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد

رئیس سازمان تنظیم مقررات ، بر اساس مطالعه فنی و اقتصادی بر اساس پیش بینی زمان تنفس دو ساله و دوره اعتبار هفت ساله مجوزها ، در آیین نامه جدید ، مدت اعتبار مجوزها هفت سال است. دارندگان مجوز می توانند به توسعه فناوری های جدید مانند G که نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارند و توانایی ادغام با شبکه تلفن همراه را دارند ، بپردازند.

فلاح جوشقانی ادامه داد: در حالی که یک مطالعه مقایسه ای و جدول زمانی از سایر کشورهای جهان نشان می دهد GFWA طی دو سال محقق می شود و اپراتورها دو سال فرصت دارند تا با شرایط جدید سازگار شوند. مدت اعتبار پروانه نیز باید از نظر اقتصادی توجیه شود و به طور کلی مجوزی با چنین ظرفیت و تعهدات مالی برای سرمایه گذاری در دارنده پروانه به مدت زمان مشخصی نیاز دارد. این باید مقرون به صرفه ، قابل توجیه و مقرون به صرفه باشد.

وی افزود: از طرف دیگر ، تنظیم کننده ، به ویژه در حوزه نظارت ، باید بتواند در صورت لزوم تمدید مجوز را اصلاح کند. با در نظر گرفتن همه این جنبه ها ، تصمیم 7 سال اعتبار را در نظر می گیرد. مجوزهای قبلی شش سال صادر شده و برای پنج سال قابل تمدید هستند. در آیین نامه جدید ، جدول زمانی برای تمدید مجوزها یکسان بود تا از پراکندگی بین آغاز و پایان مختلف جلوگیری شود.

دبیر کمیته تنظیم مقررات ، در پاسخ به اینکه آیا اجرای تعهدات توسعه اپراتورها در دوره توقف کنترل می شود و چه وسیله ای برای عدم رعایت تعهدات اجرا و توسعه فراهم می شود ، گفت: چارچوب نظارتی موجود برای نظارت ، پیگیری و فلسفه است. پیش بینی می شود که این دوره تنفس در منابع آنها سرمایه گذاری شود. اگر این اتفاق نیفتد ، باند فرکانسی اختصاص داده شده به آنها حذف خواهد شد زیرا باند اختصاص یافته به FWA باند اصلی G و باند با ارزش است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: طبق تصمیم کمیته تنظیم مقررات ارتباطات ، تنظیم کننده می تواند در موارد زیر این کار را انجام دهد: تبادل ترافیک بین المللی خارج از قوانین و مقررات مربوطه ، خرابی یا تعلیق خدمات ، انتقال مجوزها بدون تأیید رسمی ، عدم رعایت الزامات امنیت ملی. ، ارائه خدمات خارج از محدوده مجوز تخلف و ادامه تخلف و غیره برای تعلیق ، کاهش یا لغو مجوز. نمونه هایی از این موارد نیز در این آیین نامه گنجانده شده است.

نیاز به پوشش رادیویی و جمعیتی با تعهد به کیفیت

تصویب مجوز FWA توسط کمیسیون ، تعهدات توسعه و اجرا را به عنوان درصد پوشش جغرافیایی مشخص می کند. این موضوع در مجوزهای اپراتورهای تلفن همراه نیز گنجانده شده است و این تعهدات گاهی با پوشش مناطق پرجمعیت با بازده اقتصادی بالا انجام می شود ، در حالی که خبرها حاکی از آن است که در سایر مناطق علی رغم نیاز این اتفاق نیفتاده است ، در حالی که کیفیت پوشش نیز ناکافی است. . فلاح جوشقانی در این باره گفت: پوشش می تواند به دو صورت رادیویی و دموگرافیک پیش بینی شود. علاوه بر این پوشش ، باید تعهد کیفی نیز وجود داشته باشد که برای کیفیت خدمات نیز مصوباتی داریم.

رئیس تنظیم کننده گفت: “پوشش لزوماً به معنای خدمات نیست.” “شما می توانید در رادیو سیگنال دریافت کنید ، اما سرویس ندارید ، بنابراین هم رادیو و هم اطلاعات جمعیتی در مجوزها هستند.” پوشش مسکونی به خدمات اشاره دارد ، یعنی جمعیتی که در آنجا خدمات دریافت می کنند. بنابراین ، این دو موضوع پوشش جمعیتی و جغرافیایی باید برای دریافت خدمات توسط مشترک تدوین شود.

فلاح جوشقانی افزود: “در مرحله بعدی ، پارامترهای کیفیت خدمات ، از جمله سرعت ، تأخیر ، از دست دادن بسته ها در داده ها و تجربه مشتری و غیره ، منجر به ارزیابی کیفیت خدمات اپراتور می شود و تنظیم کننده مجبور است این چندین عنصر را جمع آوری کند و باید بر عملکرد اپراتور تأثیر بگذارد. ” مانیتور کنید. ممکن است در جایی سیگنالی وجود داشته باشد ، اما به دلیل تراکم جمعیت ، اشتراک پهنای باند به دلیل محدودیت های پهنای باند ، سرویس دریافت نمی کند. شبکه باید به گونه ای طراحی شود که اپراتور متناسب با تراکم جمعیت منطقه ظرفیت سازی کند. بنابراین ، آیین نامه جدید هم پوشش جمعیتی و هم جغرافیایی را در نظر گرفته است.

طبق قانون جدید ، دارندگان پروانه FWA باید سه درصد از درآمد ناخالص خود را برای خدمات عمومی اجباری (USO) هزینه کنند. معاون وزیر ارتباطات در خصوص نظارت نظارتی بر ارائه این خدمات گفت: در حال حاضر با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و کمک دولت ، رویه اجرا و نظارت بر تعهدات خدمات جهانی در مناطق روستایی و دوردست تغییر کرده است. در حال حاضر ، این روش با کمک اپراتور انجام می شود و اپراتور خدمات تحت قرارداد را انجام می دهد و ارائه می دهد و تنظیم کننده نظارت بر تحویل کالا را انجام می دهد. ارائه دهندگان خدمات FSZ ، مانند اپراتورهای تلفن همراه ، تعهدات خدمات کلی را به صورت تعهدات خدمات ارائه می دهند و نظارت بر اساس روش های فعلی انجام می شود.

دبیرکل کمیسیون تنظیم مقررات در پاسخ به سرعت متعهد شدن مجوزهای FWA به سرویس دسترسی ، توضیح داد: “طبق معیارهای مندرج در سند ساختار مورد نیاز شبکه اطلاعات ملی ، همه اجباری و .

شبکه سیمی برای ارائه خدمات بهتر و ظرفیت بیشتر نیاز به سرمایه گذاری دارد

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه شبکه ثابت برای ارائه خدمات بهتر و ظرفیت بیشتر نیاز به سرمایه گذاری و توسعه دارد ، افزود: پایان سرمایه گذاری باید صرف فناوری جدید شود. البته این بدان معنا نیست که باید فناوری فعلی را رها کرد و به فناوری دیگری سوق داد. روند تغییر نسل های فناوری ، روش و استاندارد خاص خود را دارد ، همانطور که در مورد سرویس WiMAX نیز وجود داشته است و اپراتورها با هماهنگی تنظیم مقررات ، در فرآیند فناوری WiMAX به فناوری TD-LTE مهاجرت کرده اند.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی و تحریم های فعلی ، سرمایه گذاری چالش های خاص خود را دارد ، گفت: در این شرایط نگاه دولت حمایت از اپراتورها است تا بخش خصوصی توسعه یابد. اگر سرمایه گذاری در بخش خصوصی و توسعه این شبکه نبود ، در شرایط کنونی همه گیر کرونا نمی توانستیم در بسیاری از مناطق از آموزش الکترونیکی یا خدمات الکترونیکی استفاده کنیم. علاوه بر اجرای حقوق دولت هنگام تهیه پیش نویس تصمیمات ، دیدگاه حمایتی از بخش ICT نیز وجود دارد تا بخش خصوصی را تشویق به سرمایه گذاری از طریق ایجاد ظرفیت کند.

رئیس مرجع نظارتی به تأثیر فعالیت دارندگان پروانه در اکوسیستم ICT کشور تحت شرایط جدیدی که در تصمیم تمدید مجوز FWA تعیین شده پاسخ می دهد: بازار خدمات FWA در هفت سال آینده. در همین حال ، پیش بینی ها نشان می دهد که با توسعه و توزیع نسل پنجم (G) ، حدود 25٪ از گردش مالی این نسل به اپراتورهای FWA تعلق خواهد گرفت. به عنوان یک قاعده کلی ، هر دو مجوز می توانند سهم بازار خوبی داشته باشند و مشترکین می توانند خدمات با کیفیت و سریعتری دریافت کنند. با این حال ، این رابطه بین بازیگران اکوسیستم تأثیر می گذارد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا