خبرهای کلی

دور تازه انفجارها در عراق

بمب گذاری مضاعف در منطقه شلوغ باب الشرق بغداد و همچنین حمله به کاروان 24 ساعت پس از مراسم تحلیف بایدن ، ناظران را برای شروع یک مسابقه جدید منطقه ای جلب کرد.

اهمیت بمب گذاری ها و حملات نظامی اخیر در عراق به دلیل آغاز فصل جدیدی از رویكرد سیاست خارجی دولت آمریكا است ، برخی از بازیگران منطقه ای سعی می كنند شرایط را با واقعیت های جدید هدایت كنند تا فرصتی برای چانه زدن برای منطقه ای آینده داشته باشند. رویکرد. گرچه نمی توان این رویکرد را تلاشی برای برهم زدن توازن قدرت بین دولتهای تأثیرگذار دانست ، اما بدون شک آزار و شکنجه ای است که هدف آن تأثیرگذاری بر تحولات کل منطقه است.
هنوز مشخص نیست که مسئول بمب گذاری های اخیر در بغداد چه کسی است ، اما روشن است که آنها سعی کرده اند هشدار دهند که وضعیت عراق که کانون توسعه منطقه ای برای همه طرف ها است ، تا چه اندازه شکننده و تهدیدآمیز است. بنابراین ، انفجارها و حملات نظامی اخیر برای ایجاد وحشت و تلفات بزرگ صورت گرفته است. شدیدترین سو susp ظن ها در مورد حوادث اخیر در اسرائیل و عربستان سعودی است. اگر حمله به یک کاروان بسیج مردمی در نزدیکی مرز عراق و سوریه با امکانات تدارکاتی اسرائیل امکان پذیر باشد ، انفجار بابا شرق در بغداد تحت هدایت و تشویق دولت سعودی انجام می شد. ریاض انگیزه های لازم را برای تحریک ناامنی در عراق دارد.

آغاز دولت بایدن پایان دوره طلایی روابط ریاض و واشنگتن خواهد بود. خصوصاً اینکه بایدن و اعضای تیمش در سالهای اخیر اصلی ترین منتقدان این رابطه بوده اند. از همه مهمتر ، دموکرات ها اکنون اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را دارند. این نمایندگان از همان ابتدا انتقادی داشتند و به طور مشخص تر با رویکرد شلخته ترامپ در ساختار سیاسی عربستان سعودی و ماجراهای “بن سلمان” در منطقه ، به ویژه در یمن مخالفت می کردند.

سعودی ها اکنون نگران مواردی مانند بازگشت واشنگتن به برجام هستند. محدودیت قدرت مانور عربستان در یمن ؛ تقویت جایگاه اخوان المسلمین در منطقه ؛ خطر کاهش نفوذ دولت در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس ، لبنان ، سوریه. این فروش تسلیحات ایالات متحده به ریاض و در نهایت وضعیت ضعیف حقوق بشر در ایجاد سیستم سیاسی کشور خود را محدود کرده است. بنابراین منطقی نیست که ریاض قلمرو عراق را برای هشدار به دولت بایدن و دموکرات ها برای کنترل اوضاع انتخاب کند. تشویق ناامنی در عراق ، که آخرین مورد توسط دو شهروند سعودی به طور رسمی گزارش شده است ، هشدار می دهد که اگر واشنگتن بر اجرای سیاست های وعده داده شده توسط بایدن و تیمش ، ریاض بتواند و می تواند افزایش یابد. در سال های اخیر ، دولت عربستان سعودی با دستیابی به تعدادی از گروه های مسلح عراقی و بهره برداری از سقف ضعیف حکمرانی این کشور ، توانسته است تأثیر قابل توجهی بر ساختار سیاسی ، نظامی و اقتصادی این کشور بگذارد. بنابراین سعودی ها در سیاست هشدار به دولت بایدن و پارلمان ایالات متحده دو هدف اصلی را دنبال می کنند: کاهش فشار بر سیستم اصلاحات سعودی. دومین؛ با یک نگاه اجمالی می توان گفت که ریاض دیگر نمی تواند تنها سرمایه گذار سیاست منطقه ای ایالات متحده باشد و در غیر این صورت یک تماشاگر منفعل است. گسترش ناامنی سیاسی ، اجتماعی و نظامی در عراق بهترین وسیله برای نگه داشتن ارتش ایالات متحده در باتلاق خواهد بود. ریاض با انجام آزار و شکنجه در عراق پیام روشنی به دولت جدید می فرستد. ارتش ایالات متحده در این کشور باقی خواهد ماند مگر اینکه رویکرد جدیدی به ریاض و منافع آن در واشنگتن اصلاح شود.
اسرائیل از همان رویكرد ریاض برای دولت جدید آمریكا پیروی می كند. دور جدید ناامنی در عراق ، اندکی پس از رسیدن بایدن به کاخ سفید ، نیز با توجه به این موضوع قابل تفسیر است.

دکمه بازگشت به بالا