هنر و فرهنگ

سرنوشت “عشرت آباد” در غیاب میراث فرهنگی !

اکنون ساختمانها بلند ، تزئین شده و احتمالاً استفاده از هر طبقه و بخش مشخص خواهد شد. فقط چند آسمان خراش که شش سال پیش اعتراضات را در منطقه درجه یک کاخ اشراآباد شدت بخشید و سرانجام شکست خورد ، اما حداقل برای بار دوم ، خبرهای خوبی برای خود کاخ وجود دارد.

اگرچه میراث فرهنگی بیش از یک یا دو سال گذشته ، موضوع نامه های مکاتبات با موسسه واقع در کاخ های کاخ ایشرت آباد را برای احیای کاخ تاریخی مطرح کرده است ، اما به نظر می رسد که این نامه ها عملی نشده اند. برای دومین بار ، شورای شهر به دنبال حفاظت از این اثر تاریخی است.

به گزارش رویداد برتر ، میدان سپه در ابتدای بزرگراه صیاد شیرازی و در پشت دیوارها و بناهای بلند که درختان را پر کرده است ، برادر دوقلوی شمس العماره است که هدف گلوله‌های جنگ هشت ساله و از آن زمان تاکنون بوده است. در آن زمان لانه کبوتران و گنجشک های بی خانمان شد. 240 سال پس از جنگ تحمیلی ، نشانه های آن ، یعنی تنها خانه های کوچک زنان ناصرالدین شاه ، در حوضه بزرگ مسکونی گم شده اند و اکنون فقط یک ساختمان مستحکم چهار طبقه باقی مانده است …

تا حدود ده سال پیش ، خواسته ها و اقدامات لازم برای ساماندهی این بنای تاریخی ، اگر ساخته شده بود ، اما زیاد شنیده نشده است ، تا چهارم ژانویه سال 1992 که احمد مسجد جامعی – سپس رئیس شورای شهر تهران – با تهران سفرهایش خوب بود و پس از سالها دروازه اقامتگاه تاریخی اشراآباد در میدان سپه (سابق اشراآباد) افتتاح شد تا حداقل برخی از روزنامه نگاران بتوانند از عمارت تاریخی دیدن کنند.

در آن زمان ، احمد مسجد جامعی ، رجبعلی خسروآبادی ، سپس مدیر کل میراث فرهنگی تهران و سردار ریوندی ، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، برای بازسازی داخلی ، از داخل روبرو ایشهرآباد شروع به بازرسی کردند. ایشارات آباد تا پایان همین سال استرس زد.

در جریان این بازدید ، مسجدجامعی حتی با اشاره به تبدیل “زندان قصر” از یک فضای محصور و نظامی به یک فضای عمومی برای استفاده عمومی ، حتی تأکید کرد که این اقامتگاه که در زمین های نظامی قرار دارد ، باید زودتر احیا شود. گفت ، پنج ساعت طول می کشد. سال به پایان رسیده است ، مطمئناً می توانید به یک برنامه مشابه برای این مجموعه فکر کنید.

وی با اشاره به توافق حاصل شده بین شهرداری ، شورا ، سپاه و سازمان میراث فرهنگی در زمان احیا و صرفه جویی در فضای داخل محل اقامت اشراق آباد ، اظهار داشت: امیدواریم سند ترمیم در سه هفته تا یک ماه تهیه شود. .

خسروآبادی همچنین در جریان این بازدید اعلام کرد: در قالب تهیه یک سند چند جانبه ، مسئولیت های هر بدنه مشخص شده است و پس از این یک ماه می توان برنامه مشخصی برای تکمیل کار را پیش بینی کرد.

خوشحالم که بیشتر از چند ماه دوام نیاورد

در آن زمان همه چیز به اندازه ایشرت آباد خوب بود که هر روز پیشنهاد جدیدی برای استفاده از این بنا پس از مرمت آن ارائه می شد. یک روز آن را “تبدیل به یک موزه” می کند ، روز دیگر “مکانی برای جلسات تشریفاتی سپاه و ورود فرماندهان و امضای پیمان های این نهاد نظامی و سیاسی” و روز دیگر خواهد بود “باز کردن فضای بازدید برای”. عمومی در زندان مانند قصر “.

حتی مهدی حجت – بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی – وی گفت: “من فکر می کنم آنها باید بلافاصله با یک برنامه ترمیم در آنجا موافقت کنند و حتی آن را با هزینه سپاه تصحیح کنند” ، وی در ایام رویداد برتر به رویداد برتر در روزهای درگیری بین مؤسسات مختلف برای ساختن اقامتگاه گفت. من می نویسم و ​​امضا می کنم که با احیای مجدد ، سپاه آماده خواهد شد که از آن نهایت استفاده را ببرد و از ساختمان و معماری تاریخی خود بهره ببرد و آن را به مکانی برای امضای توافق نامه ها ، معاهدات و رهبران نظامی و فرماندهان تبدیل کند. “استفاده بین دولتها.”

برخی از کارشناسان همچنین پیشنهاد کردند که محل اقامت اشراآباد از فضای پادگان های نظامی جدا شود. به این ترتیب ، این ساختمان نه تنها از وقایع احتمالی آینده محافظت نمی شود ، بلکه با ساخت دیوار و اجرای یک پروژه مرمت که دو سال پیش توسط رئیس وقت وقت شورای شهر تهران به مسجد بزرگ وعده داده شده بود. ، این زمین برای مردم آماده شده است تا از این اثر تاریخی بازدید کنند. باشد.

به نظر می رسید با یک استراحت سه ماهه و 14 روزه همه چیز به جلو می رود. سرانجام ، چهارشنبه 17 آوریل 2014 ، این دستور در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و سپیده سیروسنیا معاون معاون وزیر میراث فرهنگی قرار گرفت. فرهنگی استان تهران با بیان اینکه طرح احیاء اقامتگاه اشراق آباد در ماه های اخیر توسط مشاور پروژه تهیه شده است ، به رویداد برتر گفت: سهم هر یک از بدنه ها در ارائه وام برای مرمت و مرمت این بنای تاریخی توسط مؤسسات ذیربط از جمله میراث فرهنگی ، شورای شهر اری و شهرداری تهران در کمیته برنامه ریزی استان بالتا تأسیس شد.

وی برنامه های کلی این پروژه را با هدف احیای و بهره برداری از این بنای تاریخی که در اختیار سپاه است ، برای دو ماه آینده (پایان ژوئن 1993) تهیه و در جلسه ای که با حضور برگزار می شود ، ارائه کرد. از چهار ستون درگیر در حفاظت از این بنای تاریخی. ، از جمله تصمیمات گرفته شده برای این ساختمان تاریخی.

اما شاید هیچ یک از مسئولان فرهنگی به غیر از مؤمنین پادگان ، که محل اقامت آنها در کنار دیوار خروجی غربی از ابتدای بزرگراه صیاد شیرازی قرار دارد ، نمی دانستند که اشرت آباد در بیشتر موارد با مهمترین این حوادث روبرو خواهد شد. از 35 سال .

می توان گفت تمام سخنان مربوط به صرفه جویی در “ایشرت آباد” بر روی کاغذ و در همان جلسات باقی مانده است و هیچ خبر دیگری منتشر نشده است ، تا اینکه 6 سال و چهار ماه پیش ، در اوایل سپتامبر 2014 ، هنگامی که “جرثقیل ها” وارد شدند. در گودال چند متری از ایشارات آباد ایجاد شده است. و در پشت دیوارهای سنگی پادگان ، جایی که تکه ای از خاک و ماسه بر روی نرده های آن بنا شده است ، سرنوشت دیگری از Ishratabad آباد رخ داده است.

با این وجود می توانیم به نامه محمد باقر قالیباف ، شهردار وقت تهران که در صفحه شخصی خود در اینترنت در تاریخ 11 ژوئیه 2015 نوشت ، خطاب به مسئولان پروژه: “انتظار می رود که این بار نیز او در خط مقدم قانون و تحقق حقوق بشر باشید و احترام به حقوق عمومی ، جلوی ساخت و ساز و تخریب این ساختار را بگیرید.اگر من این دوستان و همکاران سابق بودم نه تنها جلوی این کار را نمی گرفتم ساخت این سازه غول پیکر ، اما من راهی را برای همه مردم فراهم می کنم تا از عمارت تاریخی سنگ فرش دیدن کنند. “دو ماه پس از انتشار آن ، وی اعلام کرد که” ارتفاع این ساختمان ایشارات آباد مطابق با موضوعات مرتبط خواهد بود. با میراث فرهنگی ، و توافق شده است که حداکثر هفت طبقه خواهد بود. “

بیایید از رسانه ها ، فعالان میراث فرهنگی و حتی گاهی نامه های ارسال شده توسط میراث فرهنگی برای جلوگیری از کار در پشت دیوارهای پادگان ها در میدان سپه استفاده کنیم ، اما نکته اصلی بازگرداندن اقامتگاه اشرت آباد است که بیش از چهار نفر زنده مانده است ده ها سال پس از انقلاب اسلامی. این بدون توجه و استفاده بود!

با این حال ، در همین زمان ، در 14 مارس 1993 ، وقتی مهدی چمران ، رئیس آن زمان شورای شهر تهران ، اعلام کرد که به دلیل عدم صدور پروانه ، ساخت داخل پادگان ایشترآباد متوقف شده است ، وی به نقل از مقامات پادگان اعلام شده است. . آنها آماده بازسازی محل اقامت هستند ، اما باید یک تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی امضا شود. “شهرداری مسئولیت میراث فرهنگی را بر عهده ندارد ، اما هر نوع همکاری با میراث لازم است و حتی ما یک تفاهم نامه برای نوسازی خانه های میراث و استفاده از آنها به عنوان مراکز فرهنگی در سطح شهر داریم.”

برای همه حوادثی که در مورد مظلوم و تاریخی ایشارات آباد رخ داده است ، برای دومین بار یکی از اعضای شورای شهر تهران به ایثارات آباد رفته است.

میراث فرهنگی این گفتگوها کجاست؟

حجت نظری – عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران – وی روز سه‌شنبه ، 6 اردیبهشت ، جزئیات توافق نامه بین سپاه تهران و مدیریت شهری برای احیای عمارت فرخنده ای اشراآباد را تشریح کرد و حتی از استفاده احتمالی برای این بنای تاریخی خبر داد.

او برای او اخبار وی اظهار داشت: در گفتگو با سردار یزدی ، محمد رسول الله ، فرمانده نیروی زمینی سپاه ، ما می فهمیم كه سپاه همچنین از ترمیم محل اقامت كله فارنگی ، معروف به اشراآباد ، كه در داخل پادگان ها قرار دارد ، استقبال می كند. در مقابل مردم به منظور تعامل با فضای شهر “.

وی افزود: البته ، از آنجا که این عمارت در داخل پادگان های سپاه قرار دارد ، ممکن است در روزهای معینی از هفته بازدید عموم از این عمارت امکان پذیر باشد.

در آن جلسه که با حضور سردار یزدی و رئیس سازمان دکوراسیون شهرداری تهران به پایان رسید ، به زودی تفاهم نامه ای بین شهرداری و سپاه محمد رسول الله امضا می شود و مقرر شد سازمان دکوراسیون نخستین باشد. این برنامه را اجرا می کند. ارزیابی های فنی در مورد چگونگی تنظیم آن انجام خواهد شد و پس از آن با برگزاری مناقصه ، مجری اصلی مرمت و بازسازی عمارت کلاه فرنگی ایزدآباد مشخص می شود.

“در مذاکرات اولیه اعلام شد كه این عمارت پس از مرمت می تواند به موزه اسلحه تبدیل شود ، اما تصمیم نهایی باید تا پس از مرمت عمارت به تعویق بیفتد.”

این گفتگوها در حالی صورت گرفت که هیچ نشانه ای از میراث فرهنگی بین مذاکرات وجود ندارد ، که حتی تصمیم گرفته است برای بازگرداندن و ساماندهی این بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور نیز قرار دارد ، نظر یا حضور خود را از میراث فرهنگی نشان دهد.

تا زمان ارسال گزارش ، خبرنگار رویداد برتر سعی کرد با پرهام جانفشان ، مدیر گروه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تهران ، در مورد این اظهارات صحبت کند ، اما فایده ای نداشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا