خبرهای کلی

پیروزی‌های محیط‌زیستی در سال ۱۳۹۹

در این زمینه ، من فقط به “کوهنوردان” (محیط کوهستان) و مسائلی که انجمن کوهنوردان ایران کم و بیش درگیر آنها است اشاره می کنم ، زیرا فعالیت های زیست محیطی که امروز مردم انجام می دهند بی شمار است ، آنها فرصت های زیادی می خواهند . خوشبختانه افرادی مانند محمد درویش و حسین آخانی برخی از نتایج حاصل از تلاش های مردمی سال گذشته را در صفحات اینستاگرام خود و غیره ذکر کردند. دیدن این فعالیتهای م oneثر باعث خوشحالی و امیدواری می شود که اگر رهبران کشور همانطور که انتظار می رود به وظایف خود در حفاظت از منابع طبیعی زمین عمل نکنند و گروههای جامعه با حفاظت از طبیعت بیگانه هستند ، اما بسیاری از مردم در مورد حفظ طبیعت کشور جدی هستند. و تعداد آنها در حال افزایش است.

* دماوند؛ اعلام اهدای قطائی به این کوه از هرم مالار به قله ، و موضوع صدور سندی به نام سازمان اوقاف برای این قسمت از کوه ، در ماه آگوست التهابات زیادی را در طبیعت دوستان کشور ایجاد کرد. یادداشت ها و مقالات زیادی در مطبوعات و فضای مجازی نوشته و پیگیری شد. دوستداران محیط زیست بر این عقیده بودند که دماوند مانند کوههای کشور دارای دشتها ، رودخانه ها ، تالابها ، جنگلها و غیره است. با هم ، طبق اصل چهل و پنجم قانون اساسی ، اموال و ثروت عمومی و نسلی ایران. آنها باید توسط سازمان جنگلداری متعلق به مراتع باقی بمانند. اندکی پس از آن واکنش مردمی اعلام کرد که سندی در مرتع به نام سازمان جنگل ها و مراتع منتشر شده است. البته فعالان محیط زیست همچنان به این موضوع پرداخته و در برخی مناطق دیگر دماوند از سازمان اهداكننده می خواهند كه از حلقه مدعیان خارج شود.

طی دو یا سه سال گذشته ، به منظور حفاظت از دماوند ، ثبت این کوه را در فهرست میراث انسانی و تنظیم کوهنوردی و گردشگری در این کوه با حضور نمایندگان دولت “کمیته حفاظت دماوند” ادامه دهید. و توسط سازمانهای غیردولتی ، شهرداریها و شوراهای منطقه ای انجام شده است. این کمیته ، نمونه خوبی از همکاری بین دولت ها و غیردولت ها ، در 6 فوریه مصوبه جامعی در مورد نحوه صعود به دماوند داشت که در صورت اجرا می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به کوهنوردی نامنظم را حل کند.

* رفت و آمد مکرر؛ کوههای توچال ؛ با شکوهترین چشم انداز تهران و یک اکوسیستم غنی و ارزشمند بخش مهمی از آب این کلان شهر است. به دنبال انجمنی از کوهنوردان و مستندسازی ارزشهای طبیعی و فرهنگی این رشته کوه ، شورای شهر تهران ثبت ملی این رشته کوه را تصویب کرد. شورا در دویستمین و هجدهمین نشست رسمی خود در تاریخ 18 مارس 2016 ، به شهرداری تهران دستور داد اقدامات لازم را برای ثبت رسمی این اقامتگاه در فهرست آثار ملی انجام دهد.

نبی – پیامبر؛ شهر آبیک از غرب ، شرق و جنوب توسط سایر کارخانه ها و تأسیساتی که هوای شهر را آلوده می کنند محاصره شده است. درست در شمال ، که به دامنه های کوه پیامبر پیوست ، راه هوایی به سمت شهر باز است. اما از این طرف ، سنگ برداشتن فضای شهر را تنگ کرد. پیگیری ها ، اعتراض ها ، تجمعات و کیفرخواست جامعه کوهنوردی و سایر دوستداران طبیعت در آبیک و شهرهای اطراف باعث شد جمالی پور ، استاندار قزوین ، دستور تعطیلی چندین معدن را در ماه مه 1999 صادر کند و یک مین را فقط مجبور به استخراج معدن کند. ساخته شده این پروژه منتشر شد

Ron‌ کوه؛ این کوه در بخش سرچاهان استان فارس تحت هدایت سازمان محیط زیست “منطقه شکار” نامیده می شود. سال گذشته ، یک گروه محلی عظیم در منطقه با کمک گروهی از کوهنوردان و فعالان محیط زیست برای بهبود وضعیت حفاظت از کوه در “منطقه حفاظت شده” و جلوگیری از شکار غیرقانونی ، مراتع و آتش سوزی جنگل ها در منطقه تشکیل شد. و از توسعه استخراج معادن و جایگزینی بخش عمده گردشگری جلوگیری كنند. این فعالیتها با حمایت اداره محیط زیست استان بسیار مثمر ثمر بوده است.

گلستانک؛ منطقه ای کوهستانی و جنگلی گلستا دارای یک “منطقه امن” در قلب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است. در دو کیلومتری این منطقه امن یک معدن سرب قدیمی و متروکه قرار دارد که معدن سرب کجور در ناصرآباد نامیده می شود. چند ماه پیش ، شرکت بهره بردار دوباره وارد منطقه شد و گفته شد بدون اجازه اداره منابع طبیعی ، جاده دسترسی به معدن را از و خارج می کند. اهالی چندین روستای این منطقه در اعتراض به استخراج معادن در این منطقه ، باغات و مزارع و همچنین سلامت آب و مناطق جنگلی را مضر می دانند. در ماه مارس ، گروهی از مردم محلی برای جلوگیری از ادامه کار مین ، نهال های محلی را در جاده ای که توسط اپراتور توسعه یافته بود ، کاشتند.

الوند؛ این کوه گرانبها که قسمتهای بالای آن در فهرست آثار ملی است و حیات طبیعی و فرهنگی خود را مدیون شهر همدان است ، حدود بیست سال است که هدف توسعه ویرانگر قرار گرفته است. شرکت تله کابین گنجنامه با حمایت برخی مقامات ، به مناظر با ارزش جهانی و ملی در منطقه (مانند محل باستانی کتیبه های هخامنشی ، باغ دره عباس آباد و علفزار میدان میشان) آسیب جدی وارد کرد. . در ژوئن گذشته ، این شرکت مجدداً تعریض جاده گنجنامه – میدان میشان را آغاز كرد. این بار حضور به موقع کوهنوردان و اعتراضات و همچنین ورود شورای شهر همدان به این موضوع از تخریب های زیادی جلوگیری کرد. پس از آن ، موضوع حفاظت از الوند و جلوگیری از توسعه “گردشگری ماشینی” توسط کوهنوردان و مدافعان میراث فرهنگی منطقه با جدیت بیشتری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

* ماسال ؛ در تابستان های روستاهای چلسی و توتونسا و … پلنگ های زیادی در ارتفاعات ماسال گیلان زندگی می کنند. چند سال پیش ، گروهی از مربیان محلی و چند کوهنورد (به رهبری محسن پورقاسم ، قهرمان کوهنوردی معلول و تحت حمایت موسسه گنجه Habitat) تصمیم گرفتند خسارت ناشی از حمله پلنگ به حیوانات را جبران کنند تا برجسته نشود درگیری جامعه محلی با پلنگ. این بسیار موثر بود و منجر به تشکیل هسته زیست محیطی در منطقه شد. در ماه مارس ، هفت کشاورز در مراسمی با حضور اعضای شورای شهر ماسال ، اعضای شورای دهکده چلسی ، نماینده دام و غیره غرامت دریافت کردند.

* گنجینه ملی کوهنوردی ؛ سالهاست که انجمن کوهنوردان در حال جمع آوری مجموعه ای از آثار ارزشمند پیشگام و پیشگام کوهنوردان ، تجهیزات کوهنوردی ، کتابها ، نقشه ها و سایر موارد است و این مجموعه همچنان در حال گسترش است. در روابط ما با شورای شهر و شهرداری های مناطق 1 و 11 تهران ، توافق شد که یک ساختمان بزرگ و مناسب برای گنج کوهنوردی (موزه) اختصاص دهیم. همانطور که آقای مسجدجامعی ، رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی شورا در آخرین روزهای سال گذشته گفت ، بودجه مورد نیاز برای این کار نیز تصویب شد.

* آتش؛ در بهار سال گذشته ، چندین گروه از مردم (بسیاری از آنها کوهنورد بودند) در سراسر کشور تشکیل شده اند تا با کمک مقامات دولتی در اطفاres حریق جنگل ها و مراتع کمک کنند. به دلیل مجاورت محل سکونت خود با محیط و عدم رعایت مقررات اداری ، گروه های محلی و بومی غالباً این فرصت را دارند که به محل آتش سوزی بشتابند. اگر فعالیت های گروه های غیر محلی به پشتیبانی مالی و لجستیکی فعالان محیط زیست ادامه نمی داد ، میزان و میزان خسارت ناشی از آتش سوزی بسیار بیشتر بود. جا دارد یاد و خاطره داوطلبانی را که سال گذشته برای حفاظت از میراث طبیعی ملی در این منطقه درگذشتند گرامی بداریم: البرز زارعی ، مختار خندانی ، بلال امینی ، یاسین کریمی ، احسان عزیزی ، محمد جواد مختاری ، محمد مهدی حسینی.

* تصمیم گیری؛ سال گذشته ، دامنه “شبکه سازمان های ملی محیط زیست و منابع طبیعی” به گونه ای بود که این شبکه و سازمان های عضو آن ، و همچنین برخی سازمان های دیگر (NGO) ، با سازمان های دولتی و دولتی (محیط زیست ، جنگل ها و جنگل ها) در مورد چندین بار )) یا پروژه های زیست محیطی. به عبارت دیگر ، سازمان های محلی در تصمیم گیری ها و فضای سازی اجتماعی جایگاه شایسته ای پیدا خواهند کرد و این چیزی نیست جز نتیجه فعالیت سه تا چهار دهه و حضور در صحنه جامعه.

235231

دکمه بازگشت به بالا