اقتصادی

مهمترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری

قانون عجیب فروش تلفن ثابت و ثبت پیام های مخابراتی، اعلام تصمیم مرکز تنظیم بازار برای ساماندهی شارژ ماهانه تلفن ثابت و پیام هشدار زلزله مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات بود. و فناوری اطلاعات در این هفته

به گزارش رویداد برتر، برخی از مشترکان می گویند وقتی تلفن ثابت خود را می فروشند، متوجه می شوند که شماره تلفن ثابت پس از تعیین ضوابط، شماره با ارزشی محسوب می شود و به همین دلیل نمی توانند آن را بفروشند. مگر اینکه هزینه رند مخابرات را بپردازند. داوود زارعیان، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت مخابرات ایران در این خصوص در گفت وگو با رویداد برتر، اظهار کرد: دو مجموعه شماره داریم; یک دسته شماره هایی است که مشتریان از ابتدا به عنوان شماره رند از مخابرات خریداری کرده اند و دسته دیگر شماره های رندی است که توسط مشترک خریداری نشده اما به صورت تصادفی برای مشترک ثبت شده است.

وی افزود: طبق مجوز شرکت مخابرات ایران، این دسته شماره (دسته دوم) در واقع هیچ حق مالکیتی ندارد، البته تا زمانی که فرد بخواهد از آن استفاده کند، می تواند مالک آن باشد. در واقع، مشترک در ابتدا به این دسته از شماره های تلفن ثابت رند پرداخت نمی کرد.

زارعیان تصریح کرد: بنابراین با توجه به دسته دوم تاریخ های مجاز برای شرکت مخابرات، در مرحله اول سه نوع تسهیلات برای آنها در نظر گرفته شد که این شرکت به صورت تصادفی انتخاب می کند. یکی از این شماره ها برای مالک قابل تغییر است. ثانیاً در صورت فروش خانه شماره به نام مالک منتقل می شود و ثالثاً اگر این ردیف وارث شود انتقال مجدد صورت می گیرد. با این گزینه سنجیده 90 درصد محدودیت ها برداشته شده است.

کمبود تراشه در جهان با چه بحرانی مواجه است؟

کمبود تراشه نتیجه یک اشتباه محاسباتی پس از شیوع ویروس کرونا در سال 2020 بود. وقتی همه‌گیری کووید-19 در سراسر جهان گسترش یافت، بسیاری از شرکت‌ها انتظار داشتند که مردم با سخت‌تر شدن اقتصاد، هزینه‌های خود را کاهش دهند. اما افرادی که در خانه گیر کرده بودند شروع به خرید کردند، کامپیوترهای بهتر و صفحه نمایش بزرگتر خریدند تا بتوانند از خانه به کار خود ادامه دهند. آنها لپ تاپ های جدیدی برای فرزندانشان برای آموزش از راه دور خریدند. آن‌ها تلویزیون‌های 4K، کنسول‌های بازی، دستگاه‌هایی مانند کف‌کننده‌های شیر، سرخ‌کننده‌های عمیق و مخلوط‌کن‌های قدرتمند خریدند تا زندگی در قرنطینه را دلپذیرتر کنند.

اما خودروسازان نیز از آن غفلت کردند. این شرکت ها کارخانه های خود را تعطیل کردند زیرا تقاضا کاهش یافت زیرا نمی توانستند خرید کنند. کمبود تراشه در سال 2021 به شرکت‌هایی از تسلا گرفته تا اپل و مایکروسافت ضربه زده است. راینهارد پلوس، مدیرعامل Infineon در مصاحبه‌ای با Frankfurter Allgemeine Zeitung گفت کمبود تراشه می‌تواند در سال 2023 در مناطقی که ظرفیت توسعه در مقایسه با تقاضای مصرف‌کننده کند است، ادامه یابد.

به گزارش پلوس، محرک های اصلی صنعت تراشه، نیاز کارکنان به کار از راه دور و پیامدهای کمبود تراشه در صنعت خودرو پس از تاخیرهای ناشی از همه گیری بود. گسترش خودروهای الکتریکی و تقاضای فزاینده برای انرژی های تجدیدپذیر نیز به کمبود تراشه کمک کرده است.

شروع تماس صوتی بین پیام رسان های داخلی و اپراتورها در چه مرحله ای است؟

تماس صوتی (Call Out) نوعی ارتباط بین پیام رسان ها و اپراتورها را فراهم می کند و دیگر نیازی به داشتن یک پیام رسان برای هر دو طرف نیست. برای مثال کاربری که مسنجر گپ یا سروش و سایر پیام رسان های داخلی را نصب کرده است می تواند از طریق این پیام رسان با شماره همراه اول ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد. پس از محدود شدن برخی پیام رسان های خارجی در سال های اخیر و طی چند مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام رسان های دیگر از جمله نمونه های مشابه خارجی و داخلی آغاز شده است. اگرچه تعداد کاربران پیام رسان های داخلی هنوز با رقبای خارجی آنها قابل مقایسه نیست، اما هستند کسانی که استفاده از خدمات دستگاه های بومی را به دستگاه های خارجی ترجیح می دهند.

بر اساس برخی تحلیل ها، امکان پرداخت از طریق پیام رسان های بومی یکی از مواردی است که این ابزارهای داخلی را نسبت به پیام رسان های خارجی ترجیح می دهد. اکنون امکان تماس صوتی با پیام رسان های بومی می تواند یکی دیگر از ویژگی هایی باشد که کاربران را به استفاده از این ابزارها ترغیب می کند.

در همین راستا، با پیگیری های رویداد برتر از اپراتور همراه اول در خصوص آخرین وضعیت تماس صوتی با مشترکان تلفن همراه از طریق پیام رسان های داخلی به این نتیجه رسید که اقدامات لازم در این زمینه در حال حاضر در حال انجام است و بخش بزرگی از این آمادگی باید بر روی بخشی از پیام رسان ها و اپراتورها، استفاده از تلفن های همراه آنها آسان است و خیلی پیچیده نیست. همچنین شرکت ارائه دهنده تلفن همراه دوم (ایرانسل) در این خصوص به رویداد برتر گفت: این طرح مستلزم دو اقدام تامین زیرساخت فنی در سمت اپلیکیشن و تعیین تعرفه اقتصادی متناسب با توسعه شبکه است.

چند روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند؟

طرح شبکه ملی اطلاعات از اواخر سال 1383 مطرح شده است و دلیل اصلی اجرای این شبکه در سال جاری کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت بوده است. این شبکه متشکل از یک زیرساخت ارتباطی کاملا داخلی با مدیریت مستقل، شبکه ای محافظت شده از اینترنت و شبکه ای است که انواع محتوا و خدمات ارتباطی را در اختیار مردم سراسر کشور قرار می دهد.

در همین راستا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا در یک پیام رسان داخلی در خصوص آخرین وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: برنامه توسعه پوشش اینترنت روستایی همکارانم در این وزارتخانه. حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرعت زیادی به حرکت خود ادامه می دهد. از ۲۵ آنلاین تا ۲۳ آذر، ۳۳۷ روستا در ۲۷ استان کشور به شبکه ارتباطی پیوستند که در مجموع ۲۹ هزار و ۷۵۸ خانوار با حدود ۱۰۳ هزار نفر جمعیت از ارتباط پایدار و پرسرعت برخوردار بودند.

موضع مرکز تنظیم بازار در مورد تنظیم قیمت ماهانه تلفن ثابت به مخابرات ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوبه اداره کل تنظیم بازار مبنی بر حداقل نگهداری تلفن ثابت را مطابق با اجرای مصوبه ستاد در تعیین بهای ماهانه تلفن ثابت تصویب کرد. تلفن ها و همچنین اجرای مصوبه 466 شورای رقابت در قالب مصوبه 338 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موضوع فوق را به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کرد. بر اساس اعلام شرکت مخابرات ایران، این الحاقیه در چارچوب مصوبه مورخ 5 مرداد 1401 مرکز تنظیم بازار به دارنده پروانه (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) ابلاغ شده و لازم الاجرا است.

پیام هشدار زلزله هک نشده است

ظهر روز چهارشنبه 16 آذر ماه پیامی برای برخی از شهروندان ارسال شد که به نظر می رسید توسط گوگل تحت سیستم عامل تلفن همراه ارسال شده است. این پیام که با عنوان هشدار زلزله بر روی تلفن همراه برخی از شهروندان قرار گرفت، دارای محتوای زیر بود: هشدار زلزله; «آرام باشید و به پناهگاه نزدیک بروید» اما پیگیری های رویداد برتر نشان داد که چنین پیامی صحت نداشته و دروغ بوده است.

در همین رابطه حامد حکاکن، مدیرعامل ارتباطات همراه اول در گفت و گوی تلویزیونی گفت: از مشترکینی که به اشتباه این پیام را دریافت کرده اند عذرخواهی می کنم.

وی افزود: قول می دهم هیچ گونه هک و نفوذی در شبکه صورت نگرفته است و این مشکل متأسفانه به دلیل خطای تیم تحقیقاتی که برای هشدار در مورد بلایای طبیعی مانند سیل یا زلزله فعالیت می کنند، ایجاد شده و فقط فرض شده است. برای ارسال پیام به آن گروه تحقیقاتی. برای دریافت آن

همراه اول همچنین در بیانیه ای ضمن عذرخواهی از مشترکین خود اعلام کرد که هیچ گونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته است و این پیام ناشی از خطای تیم تحقیقاتی هنگام ارسال پیام آزمایشی به طبیعت جدید است. سرویس هشدار بلایا تیم تحقیقاتی در حال تست سرویس هشدار بلایا طبیعی است که او این پیام را به اشتباه برای جمعی از مشترکین همراه اول در تهران ارسال کرده است.

پس از آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور پیگیری پرونده و شناسایی مقصران احتمالی را صادر کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا