اقتصادی

آیا کاهش نرخ ارز، ترمز گرانی را می‌کشد؟

با کاهش ارزش نسبی نرخ ارز ، مردم همچنین انتظار کاهش نسبی قیمت کالاها را دارند. یک اقتصاددان معتقد است که با کاهش نسبی نرخ ارز ، قیمت کالاهای بسیار رقابتی به راحتی کاهش می یابد.

به گزارش رویداد برتر ، نرخ ارز در بازار آزاد در ماه اکتبر امسال از 32 هزار گوجه فراتر رفت ، اما اکنون 4000 گوجه فرنگی در کانال خود دارد. بنابراین انتظار می رود قیمت کالاهایی که در این مدت افزایش یافته اند با کاهش قیمت دلار حاصل از برخی کالاها از جمله تلفن های همراه ، تبلت ها و لپ تاپ ها ، کاهش یابد. گزارش هایی مبنی بر کاهش 12 تا 20 درصدی تنوع وجود دارد سیار و 20٪ قیمت لپ تاپ، قرص ها و اجزای سازنده در هفته های اخیر اما هنوز خبری از کاهش قیمت کالاها نیست.

در همین رابطه میثم هاشم خانی اقتصاددان در گفت وگو با رویداد برتر اظهار کرد: در تولید هر محصولی اگر رقابت بیشتر باشد قیمت کاهش می یابد و کیفیت بهبود می یابد اما اگر رقابتی نباشد انگیزه ای برای بهبود قیمت و کیفیت وجود ندارد. .

بنابراین ، به گفته این اقتصاددان ، به دنبال کاهش نسبی نرخ ارز ، انتظار می رود کالاهایی که رقابت بالایی دارند با سهولت بیشتری کاهش یابد و کالاهایی که در تولید رقابت ندارند کمتر کاهش پیدا کنند. .

وی افزود: به عنوان مثال ، وقتی واردات ذرت ، شکر ، برنج و گوشت بسیار انحصاری است و رقابت بسیار کم است ، انتظار نمی رود واردکنندگان علی رغم سقوط دلار ضمن دریافت ارز دولتی و سایر تسهیلات ، قیمت این کالاها را کاهش دهند. . ” بنابراین ، قیمت هر محصول دیگری که از ذرت ، سویا ، گوشت و شکر به عنوان مواد اولیه استفاده کند ، کاهش نخواهد یافت.

این اقتصاددان پارامتر تأثیرگذار دیگری را در این زمینه مانند چشم انداز و استرس صاحبان مشاغل نسبت به آینده اقتصاد ذکر کرد و اظهار داشت: “این خطر که صاحبان مشاغل نمی دانند آینده نرخ ارز دلار و تورم چیست. “قیمت آنها را پایین نیاورید. زیرا از نظر آنها این احتمال وجود دارد که بعداً مجبور به افزایش دوباره قیمت شوند و این اعتبار آنها را از بین می برد.

وی در پاسخ به این سال که آیا کاهش مداوم یا ثبات نرخ ارز منجر به پایین آمدن قیمت ها می شود ، گفت: “اگر دلار به ریزش ادامه دهد و مردم احساس کنند که این کاهش نسبی ادامه خواهد داشت (به عنوان مثال نرخ ارز دلار حدود یک سال دوام می آورد)” 20-22 هزار گوجه فرنگی باقی می ماند) قیمت ها سقوط می کنند ، اما در مواردی که رقابت بیشتر باشد و قیمت کالاهای انحصاری کمتر کاهش یابد ، کاهش قیمت ها بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال ، در فروش خانه ها رقابت زیادی وجود دارد و احتمالاً شاهد کاهش قیمت فروش در این بخش خواهیم بود.

اما به طور کلی ، به گفته این اقتصاددان ، کاهش قیمت ارز تنها یک پارامتر است که بر قیمت کالاها و خدمات و نرخ تورم تأثیر می گذارد ، اما طی 20 سال گذشته قیمت دلار تقریبا برای 14 سال ثابت بوده است سالها ، اما قیمت کالاها ثابت نبوده و به دلیل افزایش چاپ پول به طور مداوم رشد کرده است. در واقع ، علت اصلی تورم چاپ پول است ، نه نرخ ارز. بنابراین وقتی صحبت از پایین آمدن قیمت کالاها به دلیل پایین آمدن نرخ ارز است ، به معنای افت موقتی قیمت ها است و به دلیل چاپ پول ، قیمت ها را به سرعت بالا می بریم زیرا عامل اصلی افزایش قیمت چاپ پول است و به شرط چاپخانه ها. و قیمتها بالا خواهد بود

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا