استان ها

برنامه‌های بخش کشاورزی کرمانشاه برای شرایط خشکسالی و بحران آب

رویداد برتر/کرمانشاه غلبه بر بحران کم آبی و کاهش خسارات ناشی از خشکسالی مستلزم برنامه ریزی تدابیر و اتخاذ راهکارهای موثر و به موقع توسط مدیران و کشاورزان از جمله تغییر روش کشت، تغییر زمان کاشت برای بهره برداری از بارندگی و … است.

فرهاد شریفی، معاون توسعه زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت وگو با رویداد برتر، به تشریح برنامه های استان برای مقابله با خشکسالی و بحران آب، تغییر تاریخ کشت چغندرقند از بهاره به پاییزه پرداخت. وی مناطق گرمسیری را یکی از اقدامات استان در راستای مدیریت منابع آب برشمرد و افزود: کشت پاییزه چغندر قند کاهش 50 درصدی مصرف آب را به همراه دارد ضمن اینکه امکان تامین بخشی از آب وجود دارد. آنها همچنین آب را برای آبیاری از طریق آب باران که از نظر علمی به عنوان آب سبز شناخته می شود، تامین می کنند.

وی افزود: امسال یک هزار و 500 هکتار چغندر قند پاییزه در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه کشت شد.

معاون توسعه زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، توسعه کشت پاییزه نخود را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب در استان عنوان کرد و افزود: جهت گیری کشت نخود از بهار تا پاییز و مساحت آن. استفاده کنید. آب باران در کشت نخود همچنین نقش مهمی در افزایش عملکرد نخود دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 45 هزار هکتار نخود پاییزه در استان کشت می شود.

شریفی کاشت زودرس سیب زمینی را از دیگر راهکارهای معرفی شده برای کنترل مصرف آب در استان ذکر کرد و افزود: در این راستا به سیب زمینی کاران توصیه می شود برای جلوگیری از بارندگی های زمستانی در پایان فصل زمستان اقدام به کاشت کنند. از آن برای آب دادن به سیب زمینی استفاده کنید. دو بار زمینه ها

وی سپس توسعه کشت نهالستان را یکی از مهمترین برنامه های مدیریت بحران آب استان برشمرد و گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد تولید گوجه فرنگی استان نهالستان است و این کشت صورت می گیرد. ، آبیاری باید حداقل سه بار قطع شود.

شریفی در ادامه با بیان اینکه محصولی مانند ذرت یکی از محصولات پر تقاضای آب است، اما با توجه به نیاز بالای تولید این محصول به دلیل نیاز صنعت نفت کشور، نمی توان از کشت ذرت صرف نظر کرد و گفت: تلاش برای بهره برداری مدیریت مقدار آب مصرفی در کشت واریته‌های رس زودرس و متوسط ​​که به حداقل دو برابر آبیاری کمتری نیاز دارند و عملکرد را حفظ می‌کنند.

شریفی ادامه داد: توسعه کشت های دیم و کم آب جاذب مانند شتر و زعفران نیز در راستای برنامه مدیریت منابع آب استان است و امسال به احتمال زیاد کشت گیاه کاملیا به هزار هکتار می رسد.

وی توسعه گیاهان گلخانه ای را در مدیریت منابع آبی موثر خواند و افزود: این نوع گیاهان ضمن ایجاد اشتغال و تولید بالا، مصرف آب آنها چندین برابر کشت های روباز است.

شریفی تصریح کرد: تا پایان امسال وسعت گلخانه های فعال استان به دو برابر افزایش و به 100 هکتار افزایش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا